Ansvarlig redaktør i Kapital og Finansavisen, Trygve Hegnar. Foto: Heiko Junge / NTB

Finansavisens redaktør Trygve Hegnar har tatt for seg Forsvarets investering i nye helikoptre. Han mener det er en skandale uten like, og at det er gjort en «kriminelt» dårlig jobb.

Det var i 2002 at Stortinget spesialbestilte 14 helikoptre av typen NH90. På det tidspunkt fantes det flere gode helikoptre i markedet, ikke minst amerikanske, som var ren «hyllevare» til relativt rimelige priser.

Men Norge ville altså heller ha skreddersydd et helikopter tilpasset spesifikke, norske krav.  NH90 var et utviklingsprosjekt for fire selskaper i fire land (blant annet produsert av Airbus).

Historien om prosjektets videre utvikling er nokså spesiell. Den frittalende og ofte hardtslående redaktør Trygve Hegnar skriver om dette i en leder i Finansavisen (betalingsmur):

Det vi nå vet, er at Norge bryter kontrakten og krever 5 milliarder kroner tilbakebetalt, mens Riksrevisjonen i 2018 slo fast at Forsvaret fra 2001 hadde brukt 11 milliarder kroner på prosjektet.

14 helikoptre skulle vært levert innen 2014, men det hevdes at Norge bare har fått åtte i ferdig versjon, skriver Finansavisens redaktør.

Han beskriver fremdriften i leveringen:

Prosjektet, som i tillegg til de tekniske krav er en voldsom investering, er altså ikke klart etter 15 års vurdering og oppfølging.

Ifølge Hegnar er saken en skandale, men han mener skylden i dag ikke er så enkel å plassere, mange år etter at det hele ble igangsatt:

Det dukker opp en direktør, Gro Jære, for noe som kaller seg Forsvarsmateriell, men det er vel neppe hun heller som kan ha ansvaret for at «mer enn 20 år etter kontrakten ble inngått står vi fortsatt uten helikoptre som kan gjøre jobben de er kjøpt for, og uten at leverandøren kan presentere realistiske løsninger på problemene.»

Hegnar er oppgitt over hvordan prosjektet har utviklet seg, og bruker sterke ord:

Er det mulig? Noe er helt sykt. Forsvarsmateriell, Forsvaret, Stortinget og regjeringen har inngått kontrakter på kjøp av helikoptre for enorme summer, uten at det Norge betaler for, blir levert. Og dette ble påpekt av Riksrevisjonen allerede i 2018/2019!

Han setter helikoptrene inn i sammenheng med de ofte omtalte fregattene, og mener det ligner en komedie:

Såkalt teknisk ekspertise hevder at de nye helikoptrene skulle vært benyttet til ubåtjakt sammen med de berømte fregattene (KNM Helge Ingstad kolliderte og sank i 2018), men helikoptrene kunne ikke lande på fregattene i urolig sjø (det er komedie dette her).

Hegnars oppsummering er hard, og han skriver blant annet om Forsvarets evne til å foreta innkjøp:

Milliardene renner ut. Hvor er ekspertisen? De flinke, harde innkjøperne.

Sjefen for Forsvarsmateriell sier jo rett ut at de ikke har fått det til. De har ingen realistiske løsninger og kaster kortene.

Ifølge Hegnar er det ikke opplagt at det er leverandøren som skal klandres, her har norske forsvarsbyråkrater rotet det skikkelig til:

Derfor overrasker det oss ikke at leverandøren avviser alle krav. Norge har vel inngått en kriminelt dårlig avtale som har vært behandlet av offiserer og byråkrater, og det ender med at Norge ikke får fem øre igjen. Mens leverandøren i Italia får 13 brukte helikoptre tilbake.

Det er til å grine av, avslutter Trygve Hegnar.

Les også:

Ikke bare fregattsaken: Ny skandale i Sjøforsvaret

Liker du det du leser hos Document? Bli med og støtt oss du også!

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

Gode bøker fra Document forlag

Endelig! Nå er den her, bestill i dag:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

Bestill også denne nyheten:

 

Fikk du ikke med deg denne? Bestill nå!

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.