Gunhild Stordalen under utdelingen av Nobels fredspris i Oslo. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Klimaaktivist og EAT-gründer Gunhild Stordalen reagerer sterkt på at matkjeden COOP viser nordmenn hvordan kjøtt bør grilles. Hun vil heller se bærekraftig mat på grillen.

Kampanje forteller at klima- og helsekjendisen Gunhild Stordalen ikke har mye til overs for matvarekjeden Coops siste reklameutspill.

Dette handler om en reklamefilm på hele 5 minutter, der seerne gjennom lekre bilder vises hvordan grillkjøtt bør tilberedes for å bli mest mulig smakfullt.

Gunhild Stordalen mener imidlertid reklamen hører hjemme i en annen tidsalder.

– … en hjernedød fem minutters reklamefilm med rødt kjøtt, det hører ikke hjemme i 2022, sier hun.

Stordalen kommer blant annet inn på at kjøttindustrien står for 14,5 prosent av klimautslippene i verden, og at COOP derfor bør legge mer vekt på helse og miljø i sine reklamer.

Aller helst skulle Gunhild Stordalen ha sett at Coop la grønnsaker og bærekraftig sjømat på grillen, fremfor et stykke kjøtt, skriver Kampanje.

Ifølge Gunhild Stordalen er det nemlig lite «tidsriktig» å vise frem at butikken har kjøtt:

– Dagligvarekjedene liker å vise at de tar samfunnsansvar – derfor synes jeg dette er ganske trist og overraskende. Det er uhørt å ha en over fem minutter lang reklamepause om kjøtt. De burde ta seg selv i nakken, og jeg håper det var en feil fra deres side, sier hun.

Hos Coop er man ikke helt enig i kritikken:

Markedssjef Per-Olav Andersen i Coop Norge opplyser ifølge Kampanje at kjeden er godt balansert når det gjelder annonsering av forskjellige produkter og opplysninger rundt produksjonen.

– Jeg mener vi må tenke på helheten av det Coop gjør, sier han.

Markedssjefen legger til:

– Jeg mener vi speiler Norge med det vi gjør totalt sett. Vi kan ikke sette oss til doms for verken den ene eller andre retningen. Om folk spiser kjøtt, så er det greit for oss. Vi er en stor mottaker av produkter fra norsk landbruk, det gjelder også frukt og grønt.

Fra før er det i hovedsak det ytterliggående partiet MDG som er kjent for å ville bestemme hva folk skal spise, og som spesielt er opptatt av å gjøre det vanskelig å få tak i kjøtt.

Document har ved flere anledninger omtalt MDGs korstog mot kjøttspising, og skrev blant annet:

MDG har lagt frem sitt nye partiprogram, og vil ha drastiske endringer i nordmenns matvaner. Får dette partiet det som de vil, skal kjøttforbruket halveres. Det blir grønnsaker til middag.

For mange er det antagelig en ny og temmelig fjern tanke at et politisk parti skal bestemme over det hver og en velger å spise. Men for MDG er altså dette blitt «politikk», og i tråd med deres målsetning om blant annet dramatiske «klimatiltak».

I forbindelse med stortingsvalget sist høst erklærte Gunhild Stordalen at hun ville stemme nettopp MDG,  fordi hun var så engstelig for klimaet. Ja, hun var intet mindre enn «dritbekymra»:

Gunhild Stordalen velger MDG, hun er «dritbekymra» for klimaet

 

Endelig! Nå er den her, bestill i dag:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

Bestill også denne nye boken fra Document forlag:

 

Fikk du ikke med deg denne? Bestill den nå!

Kjøp Kents bok her!

 

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.