Foto: Pixabay.

Det tyske flyselskapet Lufthansa ser seg i tiden fremover nødt til å gjennomføre 18.000 flyvninger med få eller ingen passasjerer for ikke å miste rettighetene til tidsluker for avgang og landing, såkalte slots, ved europeiske flyplasser.

Strengere koronaregler i flere land har fått mange passasjerer til å avbestille sine flyreiser. Derfor har Lufthansa allerede avlyst 33.000 flyvninger, men skulle gjerne ha kansellert 18.000 til, skriver Bild.

Men slots-reglene fungerer i samsvar med prinsippet «use it or lose it».

Problemet er at EU fordeler start- og landingsrettigheter ved europeiske lufthavner. Hvis Lufthansa ikke gjennomfører disse flyvningene, vil selskapet miste disse slot-tidene. Under det første året av pandemien suspenderte EU denne regelen, men nå må minst halvparten av de planlagte flyvningene rent faktisk finne sted.

Lufthansa kan ikke tillate seg å miste start- og landerettigheter, sier en talsmann til Hessische Rundfunk. Det ville få systemet for korresponderende fly og langdistanseflyvninger til å bryte sammen, og passasjerene ville i så fall kun nå sine destinasjoner med store forsinkelser.

De såkalte spøkelsesflyvningene vil medføre store unødige CO2-utslipp, skriver Bild.

Lufthansa-sjef Carsten Spohr (55) uttalte seg opprørt til Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung om EU-regelen: «Selv om klimavennlige unntaksregeler er blitt funnet i nesten hele verden under pandemien, har ikke EU tillatt det samme. Dette skader klimaet, og er stikk i strid med det EU-kommisjonen ønsker å oppnå med sitt «Fit for 55»-program.

EU har vedtatt at unionen skal redusere sine CO2-utslipp med 55 prosent innen 2030.

 

 

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

 

Kjøp Kents bok her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.