Det har vært en merkverdig kraftig brems i salget av flybilletter i Norge bare den siste uken. Svikten i salget går opp mot 20 prosent for enkelte reisemål, og ni av de 14 mest populære destinasjonene har fått en kraftig og brå salgsnedgang. Dette har skjedd uten at noen åpenbare hendelser kan forklare utviklingen.
Etter to år med nedstengning tok flytrafikken seg fort opp igjen, men har delvis flatet ut for innenriksflygninger, og forklaringen på dette ser ut til å være en stor prisøkning etter pandemien, hvor prisene steg med hele 52 prosent fra mai 2022 til mai 2023. Årsaken var en blanding av høy dollarkurs, økte kostnader og at flyselskapene ville øke lønnsomheten etter korona-årene.
Dette forklarer imidlertid ikke dagens raske nedgang. Bransjen later til å være litt i villrede om årsaken, men noen faktorer er klare: En konstant skremselspropaganda i norske medier rundt Trump og USA har skapt vegring for å fly til Amerika. Uro i resten av verden ser også ut til å ha smittet reiselysten til Europa og populære destinasjoner som Spania, Hellas, Tyrkia, Tyskland og Storbritannia.
Mange har også trodd på løftene om et rentekutt i Norge, og siden det ikke skjer, har folks økonomi fått enda en smell. I tillegg er den norske kronen kjørt ned i verdi til en ren shitcoin, så selv en tur til Danmark har blitt økonomisk risikosport. Alt tyder altså på at fly-vegringen skyldes at folk er bekymret både for sikkerheten og for økonomien sin.
Aldri mer billige flybilletter
Før pandemien var det sjelden noe problem å komme seg til England eller Europa for under 500-lappen. Alle kunne fly overalt på ren impuls. Det kan du bare glemme i dagens marked, hvor flyging i stadig større grad blir forbeholdt folk med mer penger enn andre. De lave prisene i fortiden var også normale for innenriksflygninger i Norge, hvor avstanden Oslo–Kirkenes er på drøye 1409 km i luftlinje og 1829 km med bil gjennom Sverige.
Når det plutselig koster opp mot 50.000 kroner for en familie på fire å fly tur-retur Mehamn–Mosjøen, skjønner alle at man må begrense flygningen og heller ta bilen. Og når det koster et firma i Nord-Norge 20.000 kroner å sende noen sørover, så skjønner selv jålete Oslo-folk at det ikke er bra for business. Priseksplosjonen på billetter i 2023 ble så ille at i 2024-regjeringen brukte 1 milliard kroner på å kutte i prisene, uten at det har løst problemet.
Problemet er nemlig noe ingen vil snakke om: Priseksplosjonen på flyging er villet politikk og innført med fullt overlegg gjennom EUs klimapolitikk. Politikerne har nemlig beordret historiens største «omlegging» av flyindustrien, basert på Gro Harlem Brundtlands undergravende «forurenser-skal-betale»-doktrine – som jo kan brukes til hva som helst, også til å ødelegge infrastrukturen i luften.
«Avkarbonisering» i gang uansett kostnad eller kaos
Klimapolitikere kan ingenting om energi, biler, fly eller realfag generelt, men likevel føler de seg 197 prosent kompetente til å klekke ut «fremtidens» energisystem, biler og luftfart, basert på egne fantasier og visjoner. Og fasiten er at alt skal bli «grønt», fossilfritt og ikke slippe ut plantenæring, ellers går jorden under. Og de spør ikke: De vedtar og beordrer. Etter å ha ødelagt EUs energisystem og bilindustri, er de nå i gang med å ødelegge luftfarten med totalitær klimalovgivning – og det finnes foreløpig ingen med makt til å stoppe det.
Flyselskapene er beordret til å gjennomføre en «dekarbonisering», og første grep i sabotasjeaksjonen er to store endringer i EUs kvotehandelssystem (EU ETS). Flyselskapene må ha nok utslippskvoter til å dekke hvert tonn karbondioksid som slippes ut i atmosfæren på flyvninger som starter og slutter i det europeiske økonomiske samarbeidsområdet, Storbritannia og Sveits.
Prisen på karbonkvoter ble vedtatt å øke fra 2024, og i 2026 er det slutt på rabattene. Dette vil doble flyselskapenes utgifter til klimavoter – som naturligvis er helt unødvendige, og utelukkende politikernes skyld. En rapport fra Alex Irving, europeisk transportanalytiker hos Bernstein, anslår at kostnadene av dette regimet vil ende rundt 5 milliarder euro i 2027. Naturligvis ender den kostnaden hos passasjerene. Hvem skal ellers betale for det? «Forurenser skal betale!»
Ikke bare klimakvoter, men også helt nye fantasifly
Nå hevder imidlertid klimapolitikere at kvotene er en foreløpig kostnad, helt til nye «fossilfrie» fly er i luften. I løpet av de neste tre tiårene er luftfarten dedikert til dette gjennom «Destination 2050», som er EUs «grand-plan» for å redusere utslipp gjennom å skape «fremtidens fly og infrastruktur, effektivisere driften og bruke alternative drivstoff og teknologier for karbonfjerning». Det er bare et ørlite problem med dette: Det er ikke teknisk eller økonomisk mulig. Det er et fantasifoster fra grønne tenkeloft fulle av rødvins-påfunn.
Det merkverdige med dette er at lederne innen luftfart, som faktisk bør ha greie på fly og den slags, ikke har satt ned foten, lagt frem regnestykkene og sagt nei. Tvert om har de mottatt 30 sølvpenger i klimastøtte og lovet å utvikle disse flyene og fremdrifssysteemene innen 2050, vel vitende om at det er teknisk og økonomisk umulig. Og at alle forsøk på dette går på bekostning av flygningens tre første bud: sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet. For hvis du må velge mellom CO2-kutt og sikkerhet 30.000 fot over bakken, hva velger du da? Klima er ikke viktig i flygning. Det er helt irrelevant. Dyrt er det også.
En rapport fra forskningsgruppene SEO Amsterdam Economics og Royal Netherlands Aerospace Centre har anslått kostnadene for å (forsøksvis) gjennføre denne «visjonen» innen 2050 til friske 820 milliarder euro. Uten noen garanti for at det vil lykkes, eller at det er mulig å overleve økonomisk. Å drive flyselskap er nemlig mer enn dyrt nok som det er, på grunn av det ekstreme sikkerhetsregimet. Politikere forlanger at flyindustrien skal vri fokuset vekk fra sikkerhet og over til å redde klima, gjennom å bygge helt nye fly og fremdriftssystemer i hastverks-modus. Hva kan gå galt?
Stadig flere passasjerer i fremtiden
En av de viktigte faktorerene for avkarboniseringen er innføringen av alternative drivstoff som biofuel, syntetisk fuel eller hydrogen. I motsetning til dagens jetfuel-A1 fra naturens fossile energilager er disse alternativene energibærere som må produseres i sanntid. Hvor de enorme energimengdene skal komme fra, er det ingen som snakker om, for da ville klimakorthuset kollapse. Og selv om Jetfuel-A1 er blitt veldig dyrt, er det billig i forhold til alle «grønne» alternativer.
Sektoren ikke vil være i stand til å absorbere disse kostnadene selv. Endringene i EU ETS alene vil redusere driftsresultatet til EUs seks største punkt-til-punkt-flyselskaper med rundt 77 prosent, ifølge Bloomberg. Det betyr at billettprisene må økes drastisk, som igjen vil undergrave etterspørselen. Og dagens prisøkning er allerede i gang med å ødelegge næringsgrunnlaget. Så det betyr vel at færre vil fly i fremtiden?
Nei. Fordi flygning er blitt en avgjørende del av den moderne verdens infrastruktur. Uten fly er vi tilbake til 19o3. Prognosene til den internasjonale luftfartsforeningen (IATA) antyder at passasjertallene nesten vil dobles fra 2017-nivå til nær 8 milliarder innen 2040. Dette er heller ikke forenlig med ambisjonene om «karbonnøytralitet», som altså er teknologisk og økonomisk umulig i utgangspunktet – selv uten de ekstra passasjerene.
Den eneste måten å kutte CO2-utslipp fra luftfarten på innen 2050, er å gjøre flygning forbudt for allmuen. I en verden hvor grønne politikere på fullt alvor vil forby salg av bensin- og dieselbiler, er ingenting umulig. Men privatjetfly til Davos vil garantert bli fritatt.