Da Ketil Solvik-Olsen var samferdselsminister fikk han myket opp reglene for elsparkesykler. Nå er han deleier og styremedlem i en elsparkesykkelaktør i Oslo.

Frp-nestleder Ketil Solvik-Olsen fikk som samferdselsminister i 2018 sidestilt elsparkesykler med vanlige sykler. Lovendringen åpnet for at private aktører kunne begynne å leie ut elsparkesykler i norske byer.

I Oslo har nå flere nye elsparkesykkelaktører fått lov til å starte opp etter at nye regler trådte i kraft 10. september. Én av disse er Sharebike, der Solvik-Olsen sitter i styret og eier 0,31 prosent av aksjene, skriver Avisa Oslo.

Sharebike driver opprinnelig med vanlige sykler og står blant annet bak Oslo bysykkel.

Solvik-Olsen sier han ikke har særlig innsikt i elsparkesykkel-satsingen til selskapet.

– Kom inn i styret mens jeg bodde i USA. Spennende selskap for sykkeldeling. Men elsparkesykler har jeg ikke involvert meg i, så det må du snakke med Jan Tore (Endresen, daglig leder, journ.anm.), sier han.

 

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.