Snart tre år etter Helge Ingstad-ulykken har Sjøforsvaret gjennomført halvparten av tiltakene som skal øke sikkerheten om bord.

Resten av de anbefalte tiltakene vil etter planen gjennomføres i løpet av året eller neste år, skriver Bergens Tidende.

I fire rapporter etter ulykken gis det 52 tilrådninger for å bedre sikkerheten. 34 av disse er adressert til Sjøforsvaret. I dag regner Forsvaret 15 av dem som løst. 16 ventes å bli løst i løpet av året, mens de tre ventes løst i løpet av neste år.

– Vi har en god forståelse av hva vi må gjøre, sier Trond Gimmingsrud, sjef for Marinen.

Blant annet må de som styrer skipene, nå belage seg på å stå lenger i stillingen for å få mer erfaring. Det øves på nye rutiner, og på sikt skal også kulturen endres, skriver avisen.

Da Havarikommisjonen i april kom med sin delrapport sa sjef for maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell, Stein Håvard Bergstad, at enkelte av tilrådningene allerede var løst, mens en del kunne løses relativt raskt.

– Andre er mer tidkrevende og kostnadskrevende. Vi har prioritert sikkerhetskritiske tiltak høyt, slik at fartøyene kan seile og løse oppdrag på en sikker måte. På noen områder har vi innført midlertidige tiltak i påvente av permanente løsninger, sa Bergstad da.

Fregatten Helge Ingstad og TS Sola kolliderte natt til 8. november 2018 ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland. Åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. Fregatten fikk omfattende skader og gikk etter hvert ned.

 

Kjøp Alf R. Jacobsens sensasjonelle «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂