Det altomfattende klimahysteriet innebærer at politikere uten teknisk innsikt eller kunnskap vedtar fremtidens teknologi og hasteinnfører den i storskala overalt, uten minste fnugg av forsiktighet, prøveprosjekter eller hensyn til økonomi, funksjon og samfunnssikkerhet.

Vi ser dette rundt batteribiler, elektriske ferger og fjerningen av trygge fossilbaserte løsninger for oppvarming og transport. Nå roper Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) «varsku her».

Et av kravene i regjeringens «klimaplan 2030» er å skape fossilfrie byggeplasser, med null utslipp av plantenæringen CO2. Dette samfunnseksperimentet innebærer at alle anleggsmaskiner skal gå på biodrivstoff, strøm eller hydrogen i stedet for diesel, og all byggvarme og byggtørk skal fungere gjennom fjernvarme, elektrisitet eller bioenergi, i stedet for diesel eller propan – og det på noen få år. Alt skal vekk!

Disse absurde kravene har naturligvis ingen effekt på miljø og klima, men de er i ferd med å skape enormt økte kostnader, korrupsjon og svindel i byggebransjen, som i økende grad bruker elektriske maskiner på «utstilling», mens skikkelige dieselmaskiner gjør jobben i skjul. Som om ikke byggebransjen hadde politiker-påførte problemer nok fra før.

Nå ber altså NFF om en risikovurdering, fordi de frykter at elektriske anleggsmaskiner fører med seg nye risikomomenter som kan være spesielt farlige i nærheten av sprengstoff. Sprengningsekspertene ønsker å holde el-maskiner unna sprengstoff inntil man vet mer.

Morten Lorentzen er leder i bergsprengerkomiteen i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk, samt leder for Bransjerådet for Fjellsprengning. Han uttaler til Anleggsmaskinen.no:

– Vi er underlagt så mye regler og reguleringer. Vi kan ikke bare slippe en ny risikofaktor i nærheten av eksplosiver og sprengningsarbeid uten at det blir risikovurdert.

NFF ber nå på vegne av sprengningsbransjen om at risikofaktorer ved bruk av elektriske anleggsmaskiner i nærheten av sprengstoff blir avklart og kartlagt, og peker på at to av de mest sentrale faktorene er strøm «på avveier» og faren for brann: Hvilken påvirkning kan strømmen ha på elektriske og elektroniske tennere? Og hva skjer om det oppstår en brann i forbindelse med batteriet til en elektrisk anleggsmaskin i nærheten av sprengstoff? Lorentzen sier:

– Vi vet fra el-drift i andre sammenhenger at brann i batterier kan være eksplosive og svært vanskelige å få kontroll på. Sånne faremomenter kan vi ikke ha i nærheten av sprengstoff. Dette må risikovurderes. Vi må vite mer om hvilke tiltak som skal motvirke risikofaktorene.

Regjeringen og politikerne har imidlertid ingen planer om å vente, tenke eller være forsiktige. De har fjernet absolutt alle bremsefunksjoner og forsiktighetsregler rundt klimahysteriet, slik svenske politikere gjorde rundt masseinnvandring. Å «elektrifisere» samfunnet haster ekstremt, og «vi har ikke noe valg» – og nettopp derfor trenger heller ikke politikerne ta noe ansvar hvis noe går galt.

Og galt vil det gå. Hastverk er nemlig lastverk, og all aksjon får en reaksjon. Så kan man jo spørre seg hvorfor byggebransjens organisasjoner varmt omfavner klimahysteriet som er presset på bransjen, i stedet for å gå ut i felles front mot kunnskapsløse politikere og kreve at klimagalskapen stoppes før det smeller for alvor. Det er noe snålt feigt over det hele.

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.