Ni av ti antisemittiske innlegg blir stående på Twitter og Facebook etter at mediegigantene har mottatt klager på dem, viser en ny stor undersøkelse fra The Center for Countering Digital Hate (CCDH). Organisasjonen identifiserte 715 antisemittiske innlegg på Facebook, Twitter, Instagram, YouTube og TikTok og rapporterte disse til de samme plattformene. Seks uker senere gransket de resultatene.

Blant innlegg som ble stående, var Holocaust-benektelse, oppfordring til vold mot jøder og konspirasjonsteorier.

Totalt for alle sosiale medier ble 84 prosent stående etter at moderatorer hadde fått beskjed.

Leder for CCDH, Imran Ahmed, sier at dette ikke har noe med algoritmer og automatikk å gjøre. Menneskelige moderatorer hadde blitt kontaktet og gjort oppmerksom på innleggene:

“This is not about algorithms or automation; our research shows that social media companies allow bigots to keep their accounts open and their hate to remain online, even when human moderators are notified.”

Kun 5 prosent av innlegg som ga jødene skylden for covid-pandemien ble slettet.

Eksempel på innlegg som ble stående etter å ha blitt påklaget:

The Times

Kjøp Prosessen mot Israel fra Document Forlag!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂