Morgan Wallen er en levende succès de scandale. Han er årets suverent bestselgende artist i USA, til tross for at en samlet musikkindustri har kansellert ham.

Countrysangeren Morgan Wallen er kjent for at han flere ganger i løpet av sin karriere har «tråkket i salaten». Men i februar havnet Wallen i verre trøbbel enn noensinne, da en video ble spredt, hvor sangeren ytret «n»-ordet utenfor sitt hjem i Nashville.

Wallen forsøkte å be om unnskyldning, og publiserte en video hvor han forklarte at han hadde vært rusa i tre døgn da han uttalte dette ordet, som altså oppfattes som den verste form for rasisme, hvis ordet fremsettes av en hvit person.

A week after the incident, Wallen posted an emotive video saying he had been on “hour 72 of a 72-hour bender” when he shouted the racial slur and wanted to “fully accept any penalties I’m facing.”

Musikkmagasinet Rolling Stone beskriver saken som «sjokkerende i seg selv, men også et symbol på en ubehagelig og synlig nasjonal krise».

Selvfølgelig ble Wallen frosset ut av musikkindustrien, og han ble en paria blant sine kollegaer. Ingen radiostasjoner ville spille musikken hans. Opptredener ble avlyst, han ble oversett av kritikere.

Dette skjedde kort tid etter at Wallen hadde git ut et nytt dobbeltalbum, det var altså på verst tenkelige tidspunkt. Men fansen nektet å svikte ham.

Dangerous: The Double Album suddenly zoomed to the top of music charts, and then again, and again for nearly a dozen straight weeks.

Dangerous er uten konkurranse årets mest solgte album i USA, med et beregnet salg (inkludert strømming) på 2,1 millioner album. Nest mest solgte album har et salg på 1,3 millioner.

Dette til tross for at albumet ikke har blitt markedsført på vanlig måte, og at nesten ingen har gitt albumet omtale.

Samtidig er Wallen-saken et eksempel på hvor spesiell situasjonen i USA er for tiden. Kanskje støtten Wallen opplever, i form av det massive salget, er et tegn på at store deler av befolkningen har fått nok av direktører og Big Business som skal oppdra folket i stedet for å underholde?

Det er noe falskt over direktørenes woke lefling med det politisk korrekte. For ledelsen i plateselskapet til Wallen har ingen problemer med å nyte godt av pengene som strømmer inn på grunn av Dangerous.

His labels lightly slapped him on the wrist with a “suspension,” but only nominally, as they continued happily selling and distributing his music.

Of course, the most stark lesson of Wallen’s succès de scandale is not about Wallen at all. It’s that entire industries — mine not excepted — are willing to forge on in total blindness.

Det minner om hvordan de liberale mediene nektet å akseptere Donald Trump’s seier i 2016, siden han ble sett på som en uakseptabel kandidat, skriver Rolling Stone.

Men store deler av folket elsket Trump, og den samme trassige kjærligheten møter nå Wallen.

Wallen is not a dysmorphic product of a toxic genre or niche fanbase growing like fungus in the armpit of some much healthier and more noble thing. He’s America. America loves him. Nobody wants to say it.

Man kan si at de liberale mediene egentlig hater selve Amerika. For både Wallen og Trump er, på godt og vondt, et symbol på Amerika. Wallen er fra Tennessee, og representerer sliterne fra Middle America, på samme måte som f.eks. Luke Combs og Bruce Springsteen i gamle dager, før han ble woke.

Til tross for at Wallen var årets mestselgende countryartist, ble han skrevet ut av countrymusikkens ACM Awards i vår. Han ble til og med forsøkt fjernet fra Billboard Music Awards, som gir priser kun etter salgstall. Men de måtte gi etter, og Wallen stakk av med tre priser: Top Country Artist, Top Country Male Artist og Top Country Album.

De store plateselskapene (og andre kjente amerikanske selskaper) velger letteste motstands vei, men folket kan slå tilbake ved hjelp av sine lommebøker.

Direktørene ser ikke elefanten i rommet, de stiller heller spørsmålet: «Hva er en elefant?» skriver Rolling Stone.

Wallen blir stående som et symbol på den dype splittelsen USA opplever. Og siden løsningen fra den sittende administrasjonen er å øke presset på trykkokeren, så ser ikke situasjonen særlig lys ut.

Vi får høre en låt fra hovedpersonen i denne runden. Her er Morgan Wallen med More Than My Hometown.

Rolling Stone




Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.