Migranter i Arguineguín-havna på øya Gran Canaria. Norsk hotelleier har tjent gode penger på å innlosjere 2000 migranter. Nå reagerer andelseiere. Foto: Javier Bauluz/AP/NTB

Norsk hotelleier på Gran Canaria ble fremstilt som en reddende engel av VG da hun åpnet hotellet sitt for migranter. Nå hører vi en helt annen historie fra lokale medier.

Kanariøyene har opplevd en massiv tilstrømning av migranter de siste månedene. Bare i november kom over 8000 migranter til den spanske øygruppen utenfor Afrikas kyst.

– Vi er ekstremt bekymret, uttalte Den internasjonale organisasjonen for migrasjon (IOM), da dødstallene nådde 500 langs «Vest-Afrika ruten».

VG forteller om hotelleier Unn Tove Sætran.

Holiday Club i Puerto Calma og Vista Amadores, de to hotellene Sætran driver sammen med ektemannen Calvin Lucock, sto tomme i fjor høst. Så da Røde Kors ba om å få leie sengeplassene, var det naturlig å takke ja.

Likevel kjente 51-åringen fra Trøndelag, som har bodd 20 år på ferieøya, på en viss skepsis.

– Man hører jo om at noen migranter kan skape trøbbel. Og i begynnelsen var nesten alle unge menn. Så vi følte oss litt usikre, forteller hun.

– Men alt ble snudd helt på hodet den første dagen. Når du sitter med en 15-åring som forteller om tre venner som døde under overfarten, og ble hevet over bord, så går man raskt inn i omsorgsrollen.

Riktignok nevner VG at det var enkelte som protesterte. Men Sætran mente dette skyldtes koronaviruset mer enn migrantene.

– Vi er blitt kritisert for å ha åpnet våre dører for disse menneskene. Men jeg har prøvd å forklare at det er Covid som har skremt vekk turistene, ikke migrantene.

Opplevelsen av å bli kjent med migrantene har gjort at Sætran vil jobbe videre med migrasjon.

– Det har gjort sterkt inntrykk. Vi må lære oss å leve med mennesker fra andre kulturer. Migrantstrømmen vil ikke ta slutt, så fremmedfrykten må bort.

Holiday Club Puerto Calmen. Foto: Holiday Club

Et annet bilde

Lokale medier tegner et annet bilde. For det viser seg at hotellet Sætran og ektemannen driver, er et såkalt timeshare-hotell. Nå beskylder andelseiere ekteparet for å tjene penger på innlosjering av migranter samtidig som de krever vedlikeholdsavgift av andelseiere som ikke får brukt ukene sine.

Canariavisen har snakket med en rekke andelseiere som klager på dårlig informasjon. De reagerer også på veggmaling som migrantene har utført under oppholdet. Samtidig reagerer de på at leilighetene fremleies til migranter uten eiernes samtykke. Det stilles også spørsmålstegn ved hotellenes juridiske grunnlag for å leie ut andelsleiligheter til Røde Kors.

Miguel Rodríguez Ceballos er advokat og ekspert på timeshare-lov. Han er ikke i tvil om at Sætran og ektemannen har brutt loven.

– Hvis jeg er eier og har kontrakt med de, hvor de er forpliktet til å gi meg en bestemt uke i en bestemt leilighet – begge deler – for eksempel uke fem i leilighet 201, så er det min leilighet og min uke. Det er det jeg kjøpte, og de er forpliktet av loven til å gjøre denne tilgjengelig for meg, forklarer Ceballos til Canariavisen.

Han tror ikke Holiday Club har holdt seg innenfor loven eller rammeverket i kontraktene de har med andelseierne når de leide ut komplekset til migranter.

– Hva med mine vedlikeholdspenger i 2020? Betalte jeg for det? Fikk jeg nyte komplekset? De leier ut komplekset til andre – til migranter. Hvorfor fikk jeg ikke tilbake vedlikeholdsgebyret? spør Ceballos retorisk.

Inntjening på over 25 millioner kroner

Ifølge El País mottok Holiday Club 42 euro per døgn for hver migrant. Hotellet skal kun stå ansvarlige for utleie og håndtering av personale, skriver avisen. I alt har Holiday Club tatt inn 2000 migranter, og inntjeningen anslås til 2,5 millioner euro, som tilsvarer over 25 millioner norske kroner.

Ut over dette har anleggets tre restauranter blitt brukt som leverandør av mat til migrantene.

Flere forsøk på å få til et intervju med Sæthren og ektemannen førte ikke frem. Sæthren var bekymret for «vinklingen».

En norsk andelseier som ønsker å være anonym forteller at ingen av eierne har blitt spurt i forkant av avgjørelsen om å innlosjere migranter.

– Jeg eier fire uker på Puerto Calma. Ingen av andelseierene har blitt spurt om de ønsker at migrantene skal bo på Holiday Club sine anlegg. Jeg har betalt 60.000-65.000 kroner per uke, pluss vedlikeholdsgebyr. Vi har spart i mange år for de ukene, forteller andelseieren, som fortsetter:

– Alle har fått regning. Jeg har betalt nesten 14 000 kroner. Man kunne betale over hundre euro for å levere inn ukene og benytte dem senere, men ingen vet hvor lenge corona varer eller hvor lenge det vil bo migranter der.

Andelseiere på et annet timeshare-hotell – Anfi del Mar – har fått tilbud om å fryse ukene sine og bruke dem senere.

Etter at Canariavisen publiserte sin sak mottok de en e-post fra Holiday Club, hvor de lovet at pengene som kommer inn via utleie til Røde Kors vil komme andelseierne til gode i form av lavere vedlikeholdsavgift.

Canariavisen



Kjøp Ruud Koopmans’ bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂