Foto: Terje Pedersen/NTB

En kvinne som ble utsatt for såkalt Olga-svindel, tapte rettssaken om tilbakeføring. Finansklagenemnda har i stor grad gitt svindelofrene medhold i slike saker.

Ifølge Dagens Næringsliv er dommen den første av sin art i norsk rettshistorie. Kvinnen gikk rettens vei for å få tilbakeført 153.540 kroner, men måtte bære tapet selv.

Svindelen har fått navnet Olga fordi den retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger.

Ifølge dommen oppga kvinnen personnummer, BankID-kode og passord ni ganger over telefon. Retten mente at hun handlet forsettlig ved å oppgi informasjonen, og at hun dermed brøt vilkårene i kundeavtalen.

– I nærværende sak har kvinnen derimot gitt disse opplysningene over telefon til en annen person, noe kunden aldri skal gjøre, selv om det faktisk hadde vært en bankansatt som hadde spurt om opplysningene, skriver Glåmdal tingrett.

Finansklagenemnda har til sammen behandlet over 700 Olga-saker. Kun 1,5 prosent av sakene endte i bankens favør, skrev NRK i høst.

Kvinnen tapte saken i tingretten, men fikk medhold under dissens i Finansklagenemnda.

 

Kjøp Ruud Koopmans’ bok her!

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

Støtt oss fast med Paypal:


 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.