Amedia logo og bygg. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Mediekonsernet Amedia kjøper lokalavisen Budstikka i en avtale verdt 130 millioner kroner.

Budstikka skriver onsdag morgen at styret i Asker og Bærums Budstikke Holding tirsdag sa ja til å selge mediedelen av selskapet – Asker og Bærums Budstikke – til Amedia. Konsernet eier fra før 80 norske lokalaviser og Nettavisen.

Amedia bekrefter oppkjøpet i en pressemelding.

– Vi er svært glade for at vi nå vil overta eierskapet i den sterke og tradisjonsrike lokalavisen. Amedia har de beste forutsetninger for å kunne utvikle Budstikka videre gjennom digitalisering og effektive driftsløsninger, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl i Amedia i pressemeldingen.

– Vår ambisjon er å gjøre Budstikka til en enda bedre og mer nødvendig informasjonskilde for befolkningen i to av landets største kommuner. Vi er stolte av denne viktige tilveksten til vår avisflora, legger han til.

Budstikka ble etablert i 1898 som en lokalavis for Asker og Bærum kommuner og har i dag 22.000 abonnenter og 60.000 daglige lesere. Avisen har 45 ansatte og hadde i 2019 en årsomsetning på 103 millioner kroner.

Den er nå eid av Asker og Bærums Budstikke Holding, som har et spredt lokalt eierskap med rundt 1.900 aksjonærer.

Tidligere i år ble Budstikka kåret til «Årets mediehus» av Mediebedriftenes Landsforening.

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.