Sakset/Fra hofta

En hydrogenstasjon i Tokyo. Foto: Issei Kato/Reuters/Scanpix

Det stormer rundt Nikola om dagen. Det meldte finansavisen i går. Selskapet har blitt anklaget for «grovt bedrageri» av analyseselskapet Hindenburg Research, hvilket sendte aksjen utfor stupet i forrige uke. Nikola er en stor og hypet satsing på elektriske lastebiler som får energi fra hydrogen-brenselsceller i stedet for batterier, siden dagens batterier ville gjøre et slikt kjøretøy fullstendig ubrukelig.

Saken har spesiell interesse for Norge, siden ingen andre land bruker mer penger på å kvitte seg med fossildrevne kjøretøy. Årsaken er først og fremst at Norge ikke har noen kullkraftverk, som er enkleste vei til «klimakutt» for å oppfylle sine Parisavtale-forpliktelser. Norge er tvunget til å gjøre CO2-kutt gjennom langt mer kostbare og kompliserte metoder, så som samferdsels- og industriprosesser. Derfor er norske myndigheter så besatt av elbiler, elferger og karbonfangst og lagring (CCS).

Nikola på sin side er så begeistret for Norge at de har utviklet en helt egen Europeisk lastebil-modell ved navn Nikokla Tre. Felleskjøpet har allerede reservert 50 av dem, med visshet om at offentlige skattepenger vil finansiere mye av satsingen. Og det bidrar igjen til Erna Solbergs nye fokus på hydrogen som fremtidens energibærer.

For å opprettholde aksjekursen og gi inntrykk av at «nå er det rett før vi har et ferdig produkt», publiserte Nikola nylig en video av en trailer som rullet lykkelig av gårde. Som en skjebnens ironi er det altså et analyseselskap ved navn Hindenburg Research som har tittet hydrogen-eventyret i kortene og levert en rapport som avslører at lastebilen slett ikke kjørte for egen maskin. Den ble dyttet utfor en bakke.

Administrerende direktør i Nikola, Trevor Milton, gikk ut på Twitter og spurte hånlig: «Er dette alt du har?», en brannslukking som sendte aksjen opp 11,4 prosent. Og i en pressemelding sier selskapet at «Nikola har aldri hevdet at lastebilen kjørte for egen maskin i videoen». Det beroliget imidlertid ikke finanstilsynet i USA, Securities and Exchange Commission (SEC). Nå ønsker de å undersøke Hindenburgs anklager mot selskapet.

En annen ting som bidrar til finanstilsynets interesse, er at Trevor Milton er største aksjonær i Nikola, med 91,6 millioner aksjer, og han har dermed all interesse av å jekke opp aksjekursen med glad-nyheter. Hittil i år er Nikola-aksjen opp nesten 250 prosent, men den har falt nærmere 50 prosent de siste tre månedene.

Kjøp Klima Antiklimaks her!