SAS-flyene er klargjort for langtidsparkering på Oslo lufthavn Gardermoen.
Åpninger og luker forsegles med med teip, det monteres «remove before flight»-tags og motorene dekkes til. Fremover blir det utvendig tilsyn av flyene to ganger daglig. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

En stor andel av SAS-pilotene er villige til å jobbe deltid i ett år om det kan holde yngre kolleger i jobben, ifølge en rundspørring.

Hovedverneombud og kaptein Jo Sirum har gjort en rundspørring der 166 av 179 kapteiner som svarte var positive til å jobbe 50 til 90 prosent i 12 måneder, dersom jobbkuttet går til å redde en av de nær 200 norske SAS-pilotene som sitter på oppsigelse, skriver Dagens Næringsliv.

SAS-ledelsen gir Sirum honnør for initiativet, men sier at det ikke har vært mulig å komme til enighet med fire pilotforeninger om midlertidig deltid. I slutten av april måtte SAS å nedbemanne kraftig, ved å si opp nær halvparten av de ansatte.

En løsning med deltid i ett år var også på bordet under forhandlingene med fagforeningene til piloter og kabinansatte, men i stedet meldte selskapet i slutten av juni at 560 piloter må sies opp – deriblant 200 norske. Det er pilotene med kortest fartstid, i praksis de som er ansatt etter 2001, som må gå.

 

 

Kjøp bøker fra Document Forlags utsøkte utvalg her!

Finn flere titler på forlagssiden!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.