Hva vil et bilmerke oppnå ved å engasjere seg i strengere sensur på sosiale medier? Hva vil det samlede samfunnsmessige resultatet bli hvis store selskaper begynner å ta politiske standpunkt? Stop-hat-kampanjer minner om de kampanjene som hele tiden «kjørte» i Østblokken. Borgerne skulle holdes i age. Foto: Axel Schmidt/Reuters/Scanpix

Kampanjen for å presse Facebook til å stramme inn på grensene for ytringer fortsetter. Det spesielle er at det nå er store kjente navn som Coca-Cola, Adidas og Volkswagen som inntar aktivistrollen. Det er første gang kommersielle selskaper inntar en slik politisk rolle. Det gjenstår å se hva dette kan få å si for forholdet til kundene og merkevarenavnet.

Sensur og utestengelse på Facebook er noe tusenvis av mennesker opplever daglig. Hvordan vil de reagere på at selskapet som har produsert bilen de kjører vil ha enda strengere regler?

Sensueren på Facebook følger politisk korrekt eller woke-ideologien. Det som før begynte som reaksjon på en synlig brystvorte, omfatter i dag en rekke utsagn av politisk karakter. Visse personer må ikke nevnes.

At Facebook skulle være slappe fremstår for mange som uforståelig. Hva slags samfunn er det selskapene bak denne kampanjen egentlig vil ha?

Den pågående annonse-boikotten av Facebook fortsetter etter at organisatorene bak kampanjen ikke lot seg overbevise av et møte med Mark Zuckerberg tirsdag.

Den såkalte #StopHateForProfit-kampanjen har fått med seg gigantannonsører som blant annet Coca-Cola, Adidas og Volkswagen.

Formålet med kampanjen er å få bukt med mengden hatefulle ytringer på nett. Over 900 selskaper har til nå sluttet seg til boikotten.

Tirsdag hadde organisatorene bak kampanjen et nettmøte med Facebook-sjef Mark Zuckerberg, men de sa etterpå at det ikke ble sagt noe på møtet som fikk dem til å tro at Facebook vil iverksette noen form for tiltak.

– Istedenfor å forplikte seg til en fremdriftsplan for å kunne luke ut hat og feilinformasjon på Facebook tyr deres ledere heller til sine samme gamle taler i et forsøk på å berolige oss uten å innfri kravene våre, heter det i en uttalelse fra dem som står bak boikotten. (NTB)

Lego dropper all reklame på sosiale medier i hele juli

Lego kutter all reklame på sosiale medier de neste 30 dagene etter at blant annet Facebook er blitt kritisert for ikke å fjerne hatefulle innlegg.

Det skriver Lego på sin hjemmeside onsdag.

Facebook har den siste tiden blitt kraftig kritisert for ikke å ville merke saker som har feilaktige påstander eller som fremmer hat, deriblant rasistiske innlegg.

Med dette tiltaket føyer Lego seg i rekken av flere andre store selskaper som har varslet lignende tiltak, deriblant Coca-Cola og Starbucks.

Kjøp Halvor Foslis bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.