SAS-fly på Oslo lufthavn (OSL), 16. januar, 2020. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix

Reklamefirmaet som står bak en kritisert SAS-reklame, har mottatt en bombetrussel torsdag. Store politistyrker rykket ut til selskapets lokaler i København, men ingen bombe ble funnet.

Københavns politi bekrefter hendelsen.

De ble varslet om trusselen i 5-tiden torsdag morgen.

Reklamefilmen ble publisert tirsdag og ble onsdag morgen fjernet både fra SAS’ Facebook- og Youtube-side.

I filmen trekkes det fram en rekke ting som ofte forbindes med Skandinavia, som svenske kjøttboller, dansk rugbrød og bindersen. En fortellerstemme konstaterer så at «ingenting er skandinavisk – alt er kopiert».

Filmen ble på den korte tiden den lå ute, sterkt kritisert i sosiale medier.

SAS uttalte onsdag at de mener kritikken dreide seg om et koordinert angrep.

Fakta:

* En reklamefilm for SAS ble publisert tirsdag 11. februar. Videoen ble fjernet fra SAS’ Facebook- og Youtube-side onsdag 12. februar, under et døgn etter den ble publisert.

* «Ingenting er skandinavisk – alt er kopiert» hevdet SAS i reklamen. Budskapet var ment å være at reising beriker oss, ifølge selskapet.

* Reklamefilmen ble sterkt kritisert i sosiale medier og blant annet anklaget for å snakke ned skandinavisk kultur.

* SAS mener kritikken var en koordinert kampanje.

* Videoen ble lastet opp igjen i en kortere versjon på kvelden 12. februar der enkelte deler var klippet bort.

* Det norskeide reklamebyrået & Co har produsert reklamen for SAS.

* Torsdag 13. februar ble det rettet en bombetrussel mot reklamebyrået.

* Københavns politi og forsvarets bombegruppe gjennomførte en aksjon mot byråets lokaler. Det ble ikke funnet noen bombe.

 

Les også: SAS – der uvitenhet står i høysetet

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.