Lederen av Utvalget for miljø og utbygging i Stavanger kommune, Rune Askeland (MdG) er mer opptatt av at kommunen skal bruke elbiler, enn å forvalte kommunens penger på en fornuftig måte i disse koronakrisetider. Foto: MdG

– Det er rimelig meningsløst å kjøpe inn brukte dieselbiler til kommunen i 2020. Jeg er overrasket over at kommunedirektøren anbefalte det og dermed gikk imot sin egen miljøavdeling, som mener det er fullt mulig å bruke elbiler, sier Rune Askeland i Stavanger MdG til Nettavisen.

I strømmen av nyheter om underlige/håpløse/hårreisende/ utslag av det omfattende klimaviruset som herjer Norge  (stryk det som ikke passer) har Nettavisen torsdag funnet frem til en riktig godbit, som bør leses i sin helhet.

Saken dreier seg om innkjøp av store biler eller minibusser til flyktningtjenesten i Stavanger. Siden kommunen skal ta imot 100-130 flyktninger i 2020, mange av dem med store barneflokker, ville flyktningtjenesten i store, nye Stavanger gjøre det så rimelig som mulig å frakte disse rundt på sitt nye bosted.

Men, nei. Det satte den nye flertallskoalisjonen i Stavanger, bestående av Ap, Sp, FNB, MDG, Rødt og SV bom stopp for, mot kommunaldirektørens innstilling.

Kommunaldirektører skal spare penger, det er deres oppgave å passe på at kommunen ikke skal bruke penger på unødvendige ting og tiltak. Dette visste flyktningetjenesten i Stavanger om.

Det vil ikke være fysisk mulig å kjøre en ni-seters minibuss inn i parkeringshuset Flyktningtjenesten bruker, noe som vil si at gruppen trenger nye ladestasjoner utenfor parkeringshuset – noe de ikke mener det er penger i budsjettene til. Generelt mener Flyktningtjenesten at Stavanger kommune vil spare mellom 150.000 og 200.000 kroner i året på å kjøpe brukte dieselbiler i stedet for elbiler.

Da saken kom til Utvalget for miljø og utbygging i Stavanger kommune onsdag kveld, sluttet de rød-grønne seg til sin grønne leders synspunkt og stemte ned de som ville spare penger:

MDGs Askeland er leder for utvalget som onsdag kveld stemte ned Flyktningtjenestens bønn om å fortsette med fossilbil. MDG fikk støtte av stemmene til Ap, Venstre, FNB og Sp. Askeland mener det ikke stemmer at dieselbilene vil bli 150.000-200.000 kroner billigere i året.

– Det står ingenting om de estimerte driftsutgiftene med en eldre dieselbil kontra en ny elbil, og heller ikke noe om støtteordningene en kan søke på når det gjelder innkjøp, for eksempel fra Enova, sier Askeland.

At Stavanger kommune ligger an til å få merutgifter på 800 millioner kroner som en følge av korona-krisen, gjorde altså ikke nok inntrykk på Askeland og hans rød-grønne klimakamerater i miljøutvalget.

De har nok glemt det gamle gode uttrykket om ‘å spare på skillingen, og la daleren gå’…

Vil ha billige dieselbiler til flyktningfamilier – politikerne tvinger gjennom dyre elbiler

 

Kjøp T-skjorter her!

 

Kjøp Peder Jensens bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.