Sakset/Fra hofta

Greta gjorde sitt beste for å få sympati fra sine 3.7 millioner følgere på Twitter ved å twitre bilde av seg selv sittende på toggulvet gjennom Tyskland. Deutsche Bahn protesterte på at hun ikke ga selskapet ros for at hun og hennes følge reiste store deler av strekningen på første klasse. På Twitter har dette ført til opprettelsen av emnetaggen #GretaGate. Foto: Twitter

Det er sikkert ikke greit å være 17 år og måtte reise verden rundt med tog og båt for å redde verden. Men da klimahysterikernes fremste idol, Greta Thunberg, publiserte bilde av seg selv sittende på gulvet i et overfylt tog på vei hjem til Sverige, protesterte Deutsche Bahn. Dulgte trusler om å stille statsledere som ikke liker det hun sier «opp mot veggen», har ikke gjort saken bedre.

Muligens hadde det unge svenske klima-idolet tenkt at hun skulle få flere følgere på Twitter, da hun på vei hjem fra klimakonferansen i Madrid sendte ut denne tweeten:

Søndag reagerte Deutsche Bahn med to tweet-svar. I den første kom den sedvanlige politiske korrektheten til syne:

«Kjære #Greta, takk for at du støtter oss jernbanearbeidere i kampen mot klimaendringer! Vi var glade for at du var med ICE 74 med oss på lørdag. Og med 100 prosent grønn strøm. 1.2»

I den andre kom hele sannheten frem. Greta hadde ikke akkurat lidd seg gjennom Tyskland:

«Det hadde vært enda hyggeligere hvis du også hadde rapportert hvor vennlig og kompetent du ble ivaretatt av teamet vårt på din plass i første klasse. #Greta 2/2»

Gretas opprinnelige tweet har fått snart 200.000 likes. Men Deutsche Bahns svar ble raskt plukket opp av medier over hele verden,  blant annet av Fox news. Hennes profesjonelle rådgivere skjønte at hennes omtrentlige omgang med sannheten kunne skade hennes helgenaktige posisjon i klima-menigheten. Greta svarte raskt med en ro-ro-tweet fra Greta, der hun forklarte at det bare var på strekningen Basel – Göttingen hun hadde måtte sitte på gulvet, fordi et tog hadde blitt innstilt. Men at det var trangt på toget viste jo bare at det var stor etterspørsel og det er jo helt topp, skrev Greta.

Nå raser diskusjonen på Twitter, under emnetaggen #GretaGate. Muligens av mangel på svenske framgångar i vinteridrettene, var flere svenske pressefolk også ombord på toget.  Slik sett kan de ha bidratt til at togene var overfylte. Blant dem var Svenska Dagbladet, som bekrefter Gretas versjon. Der Spiegel mener at Deutsche Bahn har seg selv å skylde for innstilte tog, og tar Greta i forsvar. Den gamle tyske magasin-tanten har tydeligvis ingen vyer om at togtilbudet i Tyskland skal bli særlig bedre.

– Opp mot veggen

Fredag, på vei hjem fra klimakonferansen i Madrid, tok Greta seg en sving innom Torino. Foran tusenvis av fans presterte hun å si følgende:

World leaders are still trying to run away from their responsibilities but we have to make sure they cannot do that.

‘We will make sure that we put them against the wall and they will have to do their job to protect our futures. (Daily Mail, uthevning ved documents redaksjon)

Tilogmed alltid politisk korrekte BBC ga forsiktig uttrykk for at ordvalget ga uheldige assosiasjoner til å stille folk opp mot veggen for å skyte dem.

After some initial concern over her use of the phrase – which usually means to execute people by firing squad, against a wall – she tweeted a clarification. (BBC)

Greta unnskyldte seg med at hun hadde tatt en Heidi Weng og rotet litt med ordene, snakket litt swengelsk. Hun beklaget hvis noen hadde misforstått, for hun er selvsagt imot all form for vold.

 

På tur med Statsbygg

En annen som har vært på togreise for miljøets skyld er Elin Hansen, Miljørådgiver i Statsbygg. I en begeistret kronikk på NRK Ytring, med tittelen «Ja, vi kan reise som Greta. Vi kan gjøre jobbreisen grønnere hvis vi vil. Jeg brukte 52 timer Norge-Italia» kommer hun blant annet med disse påstandene:

Togturen tok 52 timer. Flyturen hjem igjen tok ni.

På den andre siden forbrukte reisen nedover bare 42 kg CO₂ mot flyreisens 200.

Prisen var omtrent den samme: Togturen til Italia kostet 2530 kr, flyet tilbake til Norge var noen hundrelapper billigere.

Nå er ikke jeg noen ekspert på Statens reiseregulativ, men så vidt jeg kan forstå må en slik reisemåte være direkte ulønnsom for Staten og oss skattebetalere, og det på mer enn en måte. For det første kan hun vel hente ut minst 780 kroner ekstra for «Reiser over 12 timer med overnatting«, samt to døgn á kr 435 ekstra som er døgnsatsen, «hvis ikke arbeidsgiver sørger for annen overnatting«. Det blir tilsammen en merutgift for Staten på 1650 kroner, pluss da noen hundrelapper ekstra for å ha valgt tog.

For det andre må det være lov å anta at Anita Hansen er en samvittighetsfull og lojal medarbeider for Statsbygg, en det ikke er lett å erstatte i en håndvending. Vi forventer jo ikke at hun jobbet i alle de 52 timene togturen varte, men regner med at hun må ta igjen det tapte når hun kom tilbake. Kanskje vil hun måtte arbeide overtid, og det er jo en merutgift for Staten, selv om Staten som kjent både gir og tar.

Vi tror uansett at det beste, ikke bare for miljøet og skattebetalerne, men også for en rekke andre problemer verden står overfor, ville ha vært om Greta Thunberg og hennes åndsfrende Elin Hansen holdt seg i sine respektive hjemland og brukte tiden til å se hva vi her oppe under pol-isen kan gjøre for å redusere for eksempel problemene som er knyttet til migrasjon og overbefolkning.

Men, det er visst ikke den vei vinden blåser i hypermoralistenes tidsalder!

Kjøp Alexander Graus “Hypermoral” fra Document Forlag her!

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.