Oslo kommune skaper overskrifter i utlandet da de lager et spetakkel ut av karbonavtrykket til julegrana som har prydet Trafalgar Square i 70 år. Siden byrådet har permanent adresse i La-La land har kloke hoder blant oss vanlige folk funnet en miljøvennlig løsning til glede for selvutnevnte klimahyklerne som tror de skal redde verden.

I begynnelsen av desember skrev Document om at i år kan det være siste gang Norge sender juletreet som har prydet Londons Trafalgar Square i over 70 år.

Ifølge den britiske avisen The Standard revurderer det nye byrådet i Oslo tradisjonen fordi den vakre juletradisjonen er utdatert og skadelig for miljøet.

A gathering of Carol Singers in front of the Christmas Tree in Trafalgar Square, London England. 23 December 2006 Photo: Wikimedia by Diliff.

Oslo kommune spikker fliser ut av ingenting 

For et par uker siden skrev den britiske avisen The Guardian om saken og at ordførerern i Oslo Anne Lindboe insisterer på at tradisjonen fortsetter, men at de skal se på andre måter å transportere juletreet på for å kutte ned på karbonavtrykket,

– Trafalgar Square Christmas tree must cut its carbon footprint, says Oslo mayor. Anne Lindboe to look at transport plans for Norway’s annual gift to UK, but insists tradition will not stop.

Det kan neppe beskrives som miljøvennlig å felle en flere tiår gammel 20 meter (66 fot) gran i skogene nær Oslo og frakte den på vei og sjø til Storbritannia for å lyse opp Trafalgar Square, bare for å bli omgjort til flis en måned senere.

– But felling a decades-old 20-meter (66ft) spruce in the woodlands near Oslo and transporting it by road and sea to Britain to light up Trafalgar Square, only for it to be turned into woodchip a month later, could hardly be described as environmentally friendly.

Et tre dyrket i Storbritannia falt ikke i smak

Lindboe reiste til London for å være med på den tradisjonelle tenningen av granen og uttalte at det er veldig viktig for dem å fortsette tradisjonen, men samtidig må de sørge for at karbonavtrykket er så lavt som mulig.

Hvordan hun kom seg dit er usikkert. Det beste for planeten hadde vært om hun hadde gjort som Jesus og gått på vannet.

– Here I come, England, ready to save our planet.

Photo: Shutterstock by Dudarev Mikhail, Brazil.

Transport var en viktig faktor, sa hun, og la til at et forslag om å gi et tre dyrket i Storbritannia i stedet ikke hadde falt i smak hos londonere.

A suggestion to instead give a tree grown in Britain had not gone down well with Londoners.

Hva kan man si? The lights are on at Oslo Kommune, but nobody is home. 

Lindboe sa at hun ville vurdere hvordan treet ble fraktet på vei til lasteskipet.

Grana trenger da ikke komme fra Østmarka

Takket være kloke hoder blant oss vanlige folk har vi kommet til en løsning som ikke bare vil lette karbonavtrykket når treet fraktes på vei fra Østmarka til Brevik havn i Grenland, men også når den fraktes til London og Trafalgar Square.

Dermed kan den vakre tradisjonen fortsette i flere århundrer, med mindre verden brenner opp om tolv år eller vi stryker med under en atomkrig.

Denne idéen er så logisk at vi ikke kan forstå at byrådet ikke har tenkt på dette for mange år siden. Hadde de gjort det kan det hende at den globale oppvarmingen hadde stoppet opp og vi hadde sluppet det evinnelige maset om å kutte ned på karbonfotavtrykket vårt.

Er dette verden vi vil overlate til våre barn?

Photo: Shutterstock by Viktorya Shuvalava, Lithuania.

Julegrana trenger da ikke komme fra Østmarka. Oslo kommune skal bruke nesten ett år på å finne ut hvordan de skal frakte treet på vei til lasteskipet og overser fullstendig at treet kan da vel for farsken komme fra et sted i nærheten av Brevik havn.

Brevik ligger i Porsgrunn kommune i Telemark hvor skogsområdene utgjør 53 prosent. Det må da kunne finnes ei gran de kan sende til London der. Bare i Skien er det 487 000 dekar med skog og i Porsgrunn er det 107 000 dekar.

Her har vi altså løst halve problemet. You’re welcome, Oslo kommune.

Det er nok skog å ta av i Telemark.

Beautiful scenic landscape – over lake Norsjo (Telemark Canal), fields, and forest, Skien, Norway. Photo: Shutterstock by JM Rimestad, Norway.

Greta Thunberg to the rescue

Men hvordan skal vi frakte grana til London og samtidig skåne klimaet, vil byråkratene i Oslo kommune si mens de klør seg i hodet så flisa fyker.

No worries sier vi – for vi har en plan – og det er ingen ringere enn klimaaktivisten og skoleskulkeren Greta Thunberg som har gitt oss denne fabelaktig idéen.

Som Oslo kommune brukte hun flere måneder på å finne ut hvordan hun skal komme seg til klimakonferanser i New York og Chile uten å belaste miljøet ved å fly.

Løsningen for Greta – som heldigvis er svensk og ikke norsk – ble den 60 fot lange konkurransebåten Malizia II med solpanel og turbiner under vann for å skaffe energi til en utslippsfri overfart.

Legg merke til at den er 60 fot, og stor nok til å frakte julegrana.

Hvordan kan en 16-åring være så modig, tenker vi med beundring  – How dare she do this? – og husker at noen av oss var «unnskyld at jeg er til» på den alderen.

Prisen på et fartøy som Malicia II er ca tre millioner euro – litt i dyreste laget – men kommunen kan skrenke inn på andre sosiale tjenester som for eksempel eldreomsorgen eller stenge et par sykehus.

Båten kan brukes til mer enn å frakte juletreet. Den vil være et flott alternativ for kommune- og statsansatte, MDGere og oppmerksomsyke kjendiser som kan vise vanlige folk hvor innmari prektige de er og hvordan vi skal leve.

Ikke det at Gunhild Stordalen er en av disse oppmerksomsyke kjendiser, men vi kan ikke glemme hennes togreise fra helvete da hun ditcha flyet til Glasgow for å skåne klimaet.

Det angret hun på og ble seriøst drittlei. En Malizia II ville vært idéell for Gunhild neste gang hun skal til Glasgow.

Byggingen av et luftslott

Vi skal selvfølgelig ikke presentere Oslo kommune med vår plan. De vil ikke høre på reason mens de sitter i dype samtaler om hvordan de skal redde verden ved å sørge for at karbonavtrykket er så lavt som mulig for julegranen som har prydet Londons Trafalgar Square i over 70 år.

Et symbol på håp, kjærlighet og takknemlighet. Who cares!

Faktisk var planen vår logisk da de kunne finne en gran nær Brevik havn, men byråkratene med agenda 2030 på hjernen will have none of that.

Vi ser dem for oss i sine kontorer betalt av skattebetalere med det siste nytt i ergonomiske møbler som koster en formue for vanlige folk og er laget med et større fotavtrykk enn julegrana som sendes over til Trafalgar Square. Jeg har selv vært kommunearbeider, så det er lett å forestille seg.

I mellomtiden forsøpler de kloden hver bidige dag når de drar til matbutikken i sine «miljøvennlige» elbiler, kjøper plastposer for de glemte sine handlevesker håndlaget i resirkulert PVC-mesh, kjøper veganermat pakket i plast og isopor, bestiller bruk og kast klær fra H&M som vil ende opp som miljøkatastrofer i afrikanske land og dekorerer sine minimalist leiligheter i den siste trenden som er kjøpt og betalt fra kommunist Kina.

Waste plastic bottles and other types of plastic waste at the Thilafushi waste disposal site. Photo: Shutterstock by Mohamed Abdulraheem, Maldives.

At the end of the day stikker de innom Starbucks på vei hjem og drikker en caffè latte i styrofoam-krus med plastikklokk, og gidder ikke tenke på at kaffebønnen kommer fra slavearbeid i Brasil. Hvem bryr seg! De redder verden og miljøet, for i verdens mest overvurderte kaffebar bruker de papirsugerør.

Thunbergs reise var ikke miljøvennlig, tvert imot. Men det gjør ikke noe så lenge miljøfanatikerne kan innbille folket at hun er en helt for å ha krysset Atlanteren i et miljøvennlig fartøy for å skåne klimaet – som Gunhild Stordalen. Eller ordfører Anne Lindboe. Anne er sikkert allright, men et talerør for Oslo kommune som tydeligvis har satt opp bopel i La-La land.

Så lenge de tror i de forskrudde hodene sine at de gjør noe som vil redde kloden og har mikrofonstativ til å fortelle oss underlings hvordan vi skal leve livene våre kan de med god samvittighet legge seg om kvelden i troen at de er de spesielt utnevnte som skal redde verden.

Modern woman on landfill, consumerism versus pollution concept. Photo: Shutterstock by Ground Picture.

Greta Thunberg er en av dem, det er også hyklerne i Oslo kommune som lager et spetakkel ut av en julegran som har betydd veldig mye for nordmenn og det britiske folket gjennom tidene. Bare det at de foreslo at treet burde dyrkes i Storbritannia er helt hinsides. Lyset er på i Oslo kommune, men ingen er hjemme.

Thunbergs reise over Atlanteren var alt annet enn miljøvennlig. To besetningsmedlemmer måtte fly over Atlanterhavet til New York for å bringe båten tilbake, og to andre som foretok den opprinnelige reisen måtte fly over Atlanteren fra USA for å reise hjem.

De eneste  gangene Greta er miljøvennlig er når hun kommer seg frem ved å bli båret av politiet, som her i Oslo.

Så  var det togturen Greta tok for å komme til Plymouth, England, for å sette seil, og de tallrike vakuumpakkede måltidene som hun, faren og besetningen spiste.

I byggingen av Malizia II bruket de tre tonn karbon fiber, som kan påvirke biologiske systemer og har i studier gitt betennelser og asbest-lignende symptomer i mus. I tillegg brukte de støpeformer for skrog og dekk, byggematerialer og ulike syntetiske stoffer samt energibruken som holder byggeprosessen gående.

Klimaaktivsten kunne gjort som alle oss back in the day da vi var 16 – holdt seg hjemme. Det kunne også Anna, Gunhild og utallige andre. Vi trenger ikke noen av dem for vi er antagelig mer «miljøvennlige» enn de noen ganger drømmer om å bli.

Hyklere lenge leve.

Winter in Norway – Lifjell Telemark. Photo: Shutterstock by Morten Normann Almeland.

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone her!»

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.