Gjesteskribent

En elev er på vei til Värner Rydénskolan i Malmø der en politibil står parkert den 3. mars 2015. Uken i forveien stengte verneombudet skolen på grunn av vold og trusler. Foto: Drago Prvulovic / TT / Scanpix.

Vold, trusler, sjikane mot ikke-muslimer og juks med skoleresultater er dagligdags. Ingen tør å si noe. En lærer med lang erfaring fra Malmø-skoler tar bladet fra munnen.

Barna hører at svensker og andre ikke-muslimer er vantro hunder eller griser. Det kan være muslimske elever som sier at de hørte det på koranskolen eller i moskeen.

– Vi har foreldre som sier at det er greit at barnet deres har kastet steiner etter andre barn eller kaller dem hund og hore. Det gjør vi i Syria, sier de mens barnet lytter. Dette forteller den svenske læreren.

Med disse holdningene er det ikke lett for lærerne å snakke med foreldre om problemer med barna deres. En artikkel som er verdt å lese i den sammenheng er Hva om foreldre ønsker at barna skal være voldelige av Sidsel Nesse på rights.no. Et godt eksempel på hvordan det er en utopi å tro at norsk og muslimsk barneoppdragelse har felles mål. Det vil blande seg like mye som olje og vann.

Et lite glimt inn i Malmø-skolen forteller oss hvor Norge er på vei, hvis ingenting blir gjort for å stoppe karusellen som kjører stadig fortere. Arbeidsmiljøet beskrives også som kaotisk, mens skolens ledelse feier problemene under teppet.

Herrefolk

– Islam er utvetydig den religionen som er mest undertrykkende for andre på skolene. Men det dysses ned eller forties, sier den svenske læreren, når han spørres om skolehverdagen.

Noen skoler i Malmø tør ikke besøke kirker fordi det utløser sinte reaksjoner. Men det er aldri noen problemer med å besøke moskeer. De presser også på for at skolen skal feire ramadan og lignende.

Det sies ofte at ikke alle elevene er kristne, vi må ikke glemme muslimene når vi snakker om tradisjoner, forteller læreren.

Foreldre og lærere som ikke kan svensk

Flere av foreldrene kan ikke snakke svensk, selv om de har vært i Sverige i 10 år eller mer. De trenger en tolk hvis de skal gå på skolen. De svenske skattebetalerne må betale.

Men det er også flere av dem som underviser som ikke er veldig gode i svensk. Hvordan kan barna bli gode i det svenske språket hvis lærerne ikke snakker det? spør Malmø-læreren.

Jentene blir tvunget til å bruke hijab. Det blir flere og flere – også i de minste klassene. Jentene vet ikke hvorfor de har på seg et skjerf. Samtidig får guttene se ut som de vil og gjøre som de vil.

Skolene tilpasser seg et mindretall på vei til å bli flertall

Det er også et stort problem at mange barn blir oppdratt med vold. Læreren sier at han har hatt flere foreldre fra Irak og Syria, som direkte oppfordret lærere til å gi barna en ørefik eller riste dem hvis de ikke lystrer.

Noen elever selger narkotika på skolen, de truer og misbruker andre uten at noe skjer. Foreldrene deres er kriminelle, og de legger press på skolen så ingenting skjer med barna deres. Tvert imot, de gis rom og ekstra hjelp til å lykkes faglig.

Lærerne og foreldrene som prøver å gjøre noe, er truet på sosiale medier. Lokale politikere og myndigheter lukker øynene.

Noen ganger møter ikke elevene til prøver og eksamener. På denne måten unngår skolen konflikter med foreldrene og unngår å senke skolens resultat.

Det er en dyster fremtid vi står overfor, avslutter læreren fra Malmø.

 

Document er åpen for innspill fra lærere og foreldre som kan fortelle om hvordan det står til i norsk skole. Skriv gjerne til redaksjonen@document.no. Din historie kan være anonym. Men Document vil kjenne din identitet.

 

Kjøp Hege Storhaugs bok «Islam. Den 11. landeplage» fra Document Forlag her!