Statsminister Erna Solberg gratulerer den nye byrådslederkandidaten i Bergen Harald Victor Hove før valgkampen. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Erna Solberg sier at styrken i bompengeopprøret kom overraskende på henne. Likevel vil hun ikke ha vekst i bilparken, selv med elbiler.

– Jeg visste at det var frustrasjon over økende avgifter flere steder, men ikke at det skulle være så sterkt, sier hun til NTB.

Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) ble denne uken målt til største parti i Bergen med henholdsvis 22 prosent og 25 prosent oppslutningi to nye målinger. I Stavanger er Bompengepartiet nå nesten dobbelt så stort som Frp, og i Oslo oppgir nær en av ti velgere nå at de vil stemme på Bompengepartiet, ifølge en måling utført for Klassekampen.

FrP har slått frempå om at nullvekstkrav kan erstattes av nullvekstutslipp, men det vil ikke Erna være med på. Hun snakker som om vi lever på 90-tallet med utslipp og trafikkproblemer.

Også Solberg er klar på at bilveksten fortsatt må reguleres, lavere utslipp eller ei.

– Det er fortsatt et trengselsproblem i noen av byene, så noe regulering må du ha. Vi vil ha byer hvor det går an å bevege seg og som ikke er dominert av biler, sier hun.

Når ble svaret på trengselsproblem å avskaffe bilismen? Så langt vil ikke Erna gå, men MDG. Erna aksepterer imidlertid premisset om at bilen er et problem. Det vil ikke folk være med på. Bilen er uunnværlig for folk flest.

Politikerne har funnet på noe de kaller byvekstpakker, som består i at bompengene skrus i været – dvs bilistene flås – for at sykkelstier og kollektivtrafikk kan bygges ut. Når attpåtil parkeringsplasser fjernes og gater nå skal stenges for biler, renner det over.

Erna skjønner ikke det. Hun skjønner ikke at hun er roten til problemet.

Når det gjelder Frps krav om stans i byvekstavtalene, går Solberg langt i å avvise det:

– Høyre er for byvekstavtaler. Byvekstavtaler er bra, fastslo Solberg. (…)

Hun pekte også på at det statlige bidraget i byvekstpakkene i dag er knyttet til at man lokalt klarer å nå nullvekstmålet.

– Vi må vite at vi belønner de riktige tingene, påpekte hun.

Nullvekstmål når befolkningen vokser i rekordfart er selvmotsigende.

Når Erna sier hun vil reforhandle Granavold-plattformen er det fordi elbilene har ført til underdekning i budsjettene. Folk kjøper elbiler hurtigere enn politikerne hadde forestilt seg, selv om folk bare gjør det politikerne legger opp til.

Det er denne oppførselen som gjør at folk mister tillit til politikerne.

FrP står overfor et internt opprør og har stilt seks krav til samarbeidspartnerne. Ut fra hva Erna sier vil de ikke få gjennomslag.

 

Kjøp Kent Andersens bok fra Document Forlag her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.