Sakset/Fra hofta

Bompenger er et hett tema våren 2019, og FrP vil gjerne markere seg i det som er blitt en litt sår sak for partiet. Heldigvis for dem har de en nokså hjelpeløs motstander i Miljøpartiet de Grønne (MDG).

Foranledningen for bompengedebatten i Dagsnytt 18 mandag var et utspill fra finansminister Siv Jensen, der hun mante til større kostnadskontroll i landets kommuner fremfor ukritisk økning av bompenger og/eller utvidelse av bompengeperiodene. I studio hadde programleder Sigrid Sollund trommet sammen samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) og Einar Wilhelmsen, leder for MDG i Oslo. Dale har tidligere vært landbruksminister, og her fikk vi se at han kan ett og annet om slakt.

Slutt på evigvarende bomprosjekter

Dale og FrP vet at dette er en sak der mange velgere er skuffet over hva man så langt har oppnådd. Derfor skrudde han opp volumknappen fra første stund i debatten. Dale sa seg bryskt lei av å se bomtakster som bare øker og øker rundt om i kommunene, samt at bommene aldri blir fjernet.

– Nå er det slutt, utbasunerte Dale med grov bassrøst. Heretter vil han stille strengere krav til alle store bomprosjekter, for eksempel i Oslo, Bergen og på Nord-Jæren.

MDG erklærer jubeldag

Leder for MDG i Oslo, Einar Wilhelmsen, mente dette var en jubeldag for Oslo. Han tolket nemlig det hele slik at dette var kroken på døren for ny, bompengefinansiert E 18 inn til byen.

– Dette er først og fremst en jubeldag, utbrøt han. Wilhelmsen la til at MDG har gått til valg på at det ikke skal bygges en slik vei som de mener dette er et helt unødvendig prosjekt.

Wilhelmsen ramser opp alt som skal skje av kollektivutbygging i Oslo, som for eksempel ny T-banetunnel.

– Men hvorfor skal bilistene betale for dette, spør programleder Sigrid Sollund.

– Hvis ikke bilistene betaler, så må noen andre betale, er Wilhelmsens nokså underlige svar på dette.

MDG har slitt med å finne talspersoner som har noe å stille opp med i debatter med tunge politikere fra andre partier. Vi kan vel slå fast at de bør fortsette letingen.

Herjer med bilistene

Jon Georg Dale mener denne veien skal bygges, og at den fortsatt skal finansieres med bompenger. Men han understreker at bompengene bilistene betaler, faktisk må gå til vei, ikke til alt mulig annet.

– I dag må bilistene i Oslo lide for at MDG i byråd bruker 98 % av bompengene til andre ting enn å bygge ut nødvendig veikapasitet. Det er derfor jeg vil sette en stopper for de rødgrønnes mulighet til å herje rundt med bilistene, sier han.

Dale mener MDG heller vil bruke bompenger på å sette opp blomsterkasser enn å bygge vei.

– Dere i MDG skal sette opp 53 nye bomstasjoner i Oslo, men vil ikke bygge en meter ny vei for pengene. Vi kan ikke holde på sånn, sier han.

Mer bompenger under FrP

Einar Wilhelmsen påpeker at det aldri har vært så mye bompenger som etter at FrP fikk både finansministeren og samferdselsministeren.

– De har satt i gang tidenes bompenge-bonanza, sier han.

Dette er utvilsomt et ubehagelig faktum for FrP. Men det lyder likevel litt hult når MDG, som sterkt argumenterer for mest mulig bompenger, samtidig angriper FrP for å ha medansvar for at bompengene har økt. Dale er da også tydelig på hva han mener om MDGs utspill på akkurat det punktet.

– Dere vil stemme imot ethvert forslag om reduserte bompenger, og er avslørt en gang for alle, tordner Dale.

Dårlig kostnadsstyring med de rødgrønne

Dale er også opptatt av den økonomiske kompetansen hos det rødgrønne byrådet i Oslo.

– Oslo har fått hundrevis av millioner i økte overføringer fra staten de seneste årene, de har innført eiendomsskatt, de har tatt inn mer og mer i bompenger, sier han, temmelig oppgitt.

Han erklærer at det er slutt på at dette byrådet kan komme løpende til staten for å få mer penger. Han mener noen må lære seg å ha kostnadsstyring.

Mange vil trolig være enig i at han har et poeng der. Til tross for økte overføringer, skatter og avgifter har det rødgrønne byrådet klart å påføre Oslo en rekordhøy gjeld. Milliarder er brukt på de merkeligste prosjekter det er svært vanskelig å se nytten av, som utemøbler, malte gater – og ikke minst kilometer etter kilometer med flotte, malte sykkelfelter som en rekke steder knapt brukes av noen.

I høst er det kommunevalg, og det blir interessant å se om Oslo innbyggere er enige i at byen kan trenge et økonomisk mer ansvarlig byråd.

 

Kjøp T-skjorten «gul vest» her