Sakset/Fra hofta

Flau retrett for redaktør i Store norske leksikon Stig Arild Pettersen (bildet) og Bente Kalsnes, førsteamanuensis ved OsloMets Institutt for journalistikk og mediefag. Og NRK. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

En førsteamanuensis og en redaktør i Store norske leksikon slo Document i hartkorn med nynazister og påstod at vi driver med konspirasjonsteorier og løgn. De skjøt seg selv i foten.

«Det er mer sannsynlig at bestemor og bestefar sprer falske nyheter på nett enn at barnebarna gjør det», skrev Bente Kalsnes og Stig Arild Pettersen i et innlegg på NRK Ytring 9. mai. Bente Kalsnes er førsteamanuensis ved OsloMets Institutt for journalistikk og mediefag. Stig Arild Pettersen er redaktør i Store norske leksikon.

De to beskyldte Document for «å spre konspirasjonsteorier, løgn, antisemittisme og islamhat», samt at nettstedet «blir publisert av nynazister og andre høyreekstreme»:

Når vi googler «kulturmarxisme», begrepet som 22. juli-terroristen brukte for å rettferdiggjøre sitt massedrap i 2011, kommer disse fem nettstedene blant de åtte øverste treffene: Frihetskamp.net, Document.no, Metapedia, Vigrid og Riksavisen. Alle er på hver sin måte kjent for å spre konspirasjonsteorier, løgn, antisemittisme og islamhat, og blir publisert av nynazister og andre høyreekstreme.

Bare så synd, da, at de i sin iver etter å klistre merkelappen fake news og nazisme til Document, fikk bumerangen rett tilbake i egen panne med et smell.

Temmelig flaut for en førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag, og ikke mindre flaut for en forlagsredaktør i Store norske leksikon.

En gjenstridig leser (hmm …) gjorde NRK oppmerksom på at dette var riv ruskende galt, og statskanalen strøk henvisningen til Document. Innlegget ble utstyrt med følgende hale:

Red. anm.: I den første publiserte versjonen av kronikken ble document.no nevnt blant nettstedene som kommer opp når man googler «kulturmarxisme». Dette ble etter kort tid redigert ut av teksten.

I dag har Documents styreformann Trond Ellingsen svart de to forvirrede akademikerne på NRK Ytring:

Når NRK tar inn en kronikk som advarer mot falske nyheter, er det ganske utrolig at denne kronikken i seg selv inneholder falske nyheter. Både kronikkforfatterne og NRK bør gå i seg selv.

NRK har lagt på en innledning, en slags «rettelse», som kun dementerer at Document er et av nettstedene som kommer opp når man søker på «kulturmarxisme». Men det var jo ikke dét som var løgn:

Red. anm.: Dette er et svar på en kronikk som inneholdt en feil påstand om document.no. I den første publiserte versjonen av kronikken er document.no nevnt blant nettstedene som kommer opp når man googler «kulturmarxisme». Dette ble etter kort tid redigert ut av teksten.

Påstanden om at Document driver med «konspirasjonsteorier, løgn, antisemittisme og islamhat, og blir publisert av nynazister og andre høyreekstreme», er ikke dementert.

Også NRK blir tatt med buksene nede, og er ikke voksne nok til å rydde opp i rotet. Flaut, NRK.

Ellingsens innlegg:

Ikke bare bestemor som sprer falske nyheter

NRK på nett har den 9. mai inntatt en Ytring som er kalt «Når bestemor sprer falske nyheter», skrevet av Bente Kalsnes, førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag ved OsloMet, og Stig Arild Pettersen, redaktør i Store norske leksikon. Selv for oss som driver nettavisen document.no, og som derfor er vant til ukvemsytringer, inneholder denne kronikken usedvanlig sterk kost.

Kronikken, slik den først var publisert, inneholdt følgende utsagn: Når vi googler «kulturmarxisme», begrepet som 22. juli-terroristen brukte for å rettferdiggjøre sitt massedrap i 2011, kommer disse fem nettstedene blant de åtte øverste treffene: Frihetskamp.net, Document.no, Metapedia, Vigrid og Riksavisen. Alle er på hver sin måte kjent for å spre konspirasjonsteorier, løgn, antisemittisme og islamhat, og blir publisert av nynazister og andre høyreekstreme.

Hva i all verden er det kronikkforfatterne tenker på når de til dels nazistiske nettstedene som oppgis, nevnes i samme åndedrag som document.no? Og hva tenker NRK på når dette inntas i nettavisen til vår statsstøttede allmennkringkasting? Hvor er kvalitetskontrollen?

Det artikkelforfatterne derimot ikke vil finne hos document.no, er muslimhat.
Kan kronikkforfatterne nevne ett – bare ett – eksempel på at document.no har fremsatt konspirasjonsteorier og løgn? Og hva med at document.no sprer antisemittisme? Har de fått med seg at vi arrangerer tur til Israel for våre lesere i oktober? Det er fremdeles ledige plasser, så det er bare å melde seg på.

Det eneste som jeg kan gi forfatterne delvis rett i, er at det i kommentarfeltet kan forekomme islamhat. Men rent bortsett fra at hat er en særdeles primitiv reaksjon, hva er galt med å hate en religion eller en ideologi? Hadde avskyen vært den samme om noen uttrykte hat mot kristendommen? Det artikkelforfatterne derimot ikke vil finne hos document.no, er muslimhat. Det slettes konsekvent av våre moderatorer. En religion eller en ideologi er bare noe som eksisterer inne i hodene til sine tilhengere. En religion eller en ideologi kan derfor ikke kreve respekt eller bli krenket.

Og hva tenker NRK på når dette inntas i nettavisen til vår statsstøttede allmennkringkasting?
Tvert imot skal religioner og ideologier kunne kritiseres sønder og sammen – og når det gjelder islam, er dette absolutt på sin plass. Når det imidlertid gjelder islams tilhengere – muslimene –, så skal de nyte godt av den samme religiøse frihet som alle oss andre, slik dette er nedfelt både i FNs menneskerettserklæring og i Den europeiske menneskerettskonvensjon.

Document.no har eksistert i 16 år, og vi har et betydelig antall lesere. Hvor mange som leser en nettavis, kan ikke måles på samme måte som man måler opplaget for papiraviser, men vi har det siste år hatt ca. 400.000 innlogginger fra unike ip-adresser hver eneste måned. Er det noen som tror at det er så mange nynazister og andre høyreekstreme i Norge?

Kan årsaken i stedet være at våre lesere ønsker et alternativt nyhetssted fordi de mangler tillit til det som skrives i de ordinære mediene? Og særlig at de ønsker å vite om det som ikke skrives i de øvrige norske mediene, men som man må gå til utenlandske medier for å få informasjon om? Våre lesere setter til og med så stor pris på oss at de helt frivillig støtter oss økonomisk, og dessuten kjøper de bøker vi gir ut på Document Forlag. Vi får nemlig ikke en eneste krone i statsstøtte. Ikke vil vi ha det heller, vår policy er å være uavhengig av offentlig støtte av enhver art.

Når NRK tar inn en kronikk som advarer mot falske nyheter, er det ganske utrolig at denne kronikken i seg selv inneholder falske nyheter. Både kronikkforfatterne og NRK bør gå i seg selv. De som driver document.no, og som jobber døgnet rundt for å gi leserne et troverdig alternativ til de øvrige norske medier, fortjener en uforbeholden unnskyldning.

 

Det hører med til historien at Nina Hjerpset-Østlie med sin lange fartstid hos Document.no var den som først slo ned på omtalen av Document, og faktisk fikk Pettersen til å trekke tilbake påstandene. Bemerkelsesverdig

Takk til Nina!

Æres den som æres bør 

 

Kjøp Alexander Graus “Hypermoral” fra Document Forlag her!

Les også

-
-
-
-

Les også