Sakset/Fra hofta

Til tross for at klimaendringer og global oppvarming er et av de største temaene i Davos hvert år, så forventer de å ta imot hele 1500 privatfly til World Economic Forum. I fjor landet det 1300 privatfly og i år estimerer Air Charter Service at det blir en nokså stor økning. Direktør Andy Christie i Air Charter Service opplyste:

“We have had bookings from as far as our operations in Hong Kong, India and the U.S.,” No other event has the same global appeal.”

Davos har ikke egen flyplass, så mange velger å fly inn til byen med helikopter fra andre flyplasser fremfor å kjøre tog eller taxi forteller Christie:

«The global interest in the event led us to analyse the private jet activity over the past five years of WEF. Davos doesn’t have its own airfield and, whilst we have several clients who fly into the town by helicopter, the four main airfields that private jet users attending the forum use are Zürich, Dübendorf, St. Gallen-Altenrhein and St. Moritz.»

Christie spekulerer i at en av årsakene til økningen i antall fly og størrelse på flyene er at deltakerne i Davos konkurrerer om å ha best fly.

Deltakerne prater høylytt om hvordan planeten skal reddes fra utslipp, men bryr seg i realiteten fint lite. Det er du som kjører barna til barnehagen som skal kutte utslipp og betale mer i skatt.

Kjøp Alexander Graus “Hypermoral” fra Document Forlag her!