Os i Hordaland.

En kvinne på Os leide ut leiligheten til en flyktningfamilie på fem, med NAV-garanti. Da hun 18 måneder senere overtok leiligheten igjen for å selge den, fikk hun sjokk.

 Parketten og de fleste dørene var ødelagt. Det samme var benkeplaten på kjøkkenet, og noen av skapdørene. Veggene var tusjet ned og forsøkt rengjort med sterke kjemikalier.

Takstmann Anders Eriksen:

– Dette er ikke normal slitasje. Og jeg tror at dette blant annet kan dreie seg om mangelfull kunnskap om bruk og vedlikehold av for eksempel treverk, sier Eriksen.

Ifølge skaderapporten hans må 88 kvadratmeter parkett skiftes ut, deler av kjøkkeninnredningen byttes ut, 270 kvadratmeter vegg må sparkles og males på nytt og det må kjøpes ny inngangsdør. I tillegg kommer nedvask av leiligheten.

NAV tar ikke ansvar og kvinnen må dekke omkostningene selv. Mange NAV-klienter søker leie med NAV som garantist for depositum. Når de leser slike historier kommer de til å bli mer skeptiske.

NAV opplyser ikke om det begrensede ansvaret ved utleie:

– Før jeg leide ut, fikk jeg fikk muntlige garantier fra Nav om at leiligheten ville bli tilbakelevert i samme stand som den ble levert ut. Det ble tatt bilder før leietager flyttet inn for å dokumentere før-tilstanden, sier Norun Amundsen.

Men dette viste seg å være falsk trygghet. Da det kom til stykket strakk ikke NAVs ansvar lenger enn til depositumet. 30.000 kroner.

Slik oppførsel kalles på godt norsk bondefangeri.

Ordføreren Laila Reiertsen  kaller familien for «vanskeligstilte». Men heller ikke i Syria setter man leiligheter under vann eller river av dørene. Også i Syria kalles slikt for hærverk.

 

Leietager gjorde skade på leiligheten for over 200.000 kroner. Nå må Norunn selv betale oppussingen.

 

 

Støtt Document

Vi setter stor pris på om du kan gi et månedlig beløp. Dette gir oss en forutsigbar inntekt og gjør oss i stand til å publisere mer og bedre.

 

Bestill Douglas Murrays bok “Europas underlige død” fra Document Forlag her!