Nytt

– Bare fordi flere velger seg mer miljøvennlige biler, så skal man hente inn penger fra folk på andre måter? Det går ikke, sier Frps finanspolitiske talsmann Helge André Njåstad. 

Fremskrittspartiets Helge André Njåstad mener at å øke engangsavgiften, som Høyre skal stemme over i helgen, er et brudd på regjeringsplattformen.

I en resolusjon som skal behandles på Høyres landsmøte, foreslås det å øke engangsavgiften. Men etter det NTB erfarer, ligger det ikke an til at forslaget vil få flertall før debatten settes i gang.

Frps finanspolitiske talsmann Helge André Njåstad mener en økt engangsavgift vil være brudd på den politiske plattformen.

– Der står det at vi skal legge avgiftene om i en mer miljøvennlig retning og ikke øke statens inntekter. Dette står helt klart i plattformen, og det binder Høyre og Venstre fra å gå i den retningen her, sier Njåstad til Bergens Tidende.

Finanskomiteens leder og finanspolitisk talsmann i Høyre, Henrik Asheim, mener «Høyres landsmøte i ro og mak må få vedta sin primærpolitikk, akkurat slik Frp skal gjøre i sitt landsmøte senere i år».

– Gjensidig respekt

– Suksessen med samarbeidet mellom de borgerlige partiene er at vi har gjensidig respekt for hverandres politiske primærstandpunkt. Likevel har vi de siste fem årene vist at vi sammen finner gode løsninger til det beste for Norge, sier Asheim til NTB.

– Det er uaktuelt for oss å gå i den retningen Høyre vil. Bare fordi flere velger seg mer miljøvennlige biler, så skal man hente inn penger fra folk på andre måter? Det går ikke. Vi skal sette ned avgifter, ikke øke dem, sier Njåstad.

9 milliarder mindre

Statsminister Erna Solberg har sagt dette om forslaget:

– Vi har 9 milliarder kroner mindre i inntekt på statsbudsjettet fra engangsavgiften. Av og til trenger man skatteinntekter, sa Solberg til NRK. Men det er ikke fastslått hvor mye et forslag til økning av en slik avgift vil tilsvare – om det blir flertall på landsmøtet.

Solbergs statssekretær Rune Alstadsæter sier statsministeren ikke er tilgjengelig for noen kommentarer før landsmøtet åpner fredag.

– Knapt ha en effekt

På oppdrag fra NAF har Transportøkonomisk Institutt regnet på hvordan økt engangsavgift påvirker nybilsalget. Det vil ha marginal effekt, slår NAF fast i en pressemelding.

– Her må de (Høyre) tenke seg om to ganger og ikke gå for et forslag som vil ramme dem som ennå ikke har fått ta del i elbilbonanzaen, sier NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.