Nytt

Geir Selvik Malthe-Sørenssen skal ha lurt kjendisadvokat Harald Stabell (bildet) til å låne seg 500.000 kroner ved minst to anledninger.

Tidligere journalist og privatetterforsker Geir Selvik Malthe-Sørenssen er tiltalt for sju grove bedragerier for nesten sju millioner kroner.

I tillegg er han tiltalt for fire tilfeller av dokumentforfalskning, opplyser Økokrim.

Den tidligere journalisten ble i en reportasjeserie i VG kjent for å ha fabrikkert opplysninger i blant annet Treholt-saken.

Nå er den 52 år gamle mannen blant annet tiltalt for å ha svindlet til seg 6,7 millioner kroner ved sju anledninger mellom 2012 og 2015.

Han møtte torsdag i Oslo tingrett for å erkjenne det han er tiltalt for i en såkalt tilståelsesdom. Men ifølgeTV 2 avviste dommeren dette og Malthe-Sørenssen må nå møte til hovedforhandling på et senere tidspunkt.

Overrasket

Ett av vilkårene i tilståelsessaker, er at den siktede avgir en uforbeholden tilståelse. Det skjedde ikke i dette tilfellet, sier Økokrim til VG.

– Dommeren avbrøt rettsmøtet da forklaringen til siktede ikke var så uforbeholden som den skal være ved tilståelsessaker, sier førstestatsadvokat Håvard Kampen i Økokrim.

– Min klient har erkjent straffskyld etter tiltalen, sier forsvarer Trygve Staff til TV 2.

Til VG sier Staff at både han og hans klient ble overrasket over at det ikke ble en tilståelsesdom.

– Både vi og påtalemyndigheten mente vilkårene for pådømmelse var til stede. Dommeren mente noe annet, sier Staff.

Alvorlig tiltale

Ifølge tiltalen skal han i 2013 ha lurt kjendisadvokat Harald Stabell til å låne seg 500.000 kroner ved minst to anledninger. Pengene skulle gå til å dekke kreftbehandling i utlandet, men han hadde aldri noen kreftdiagnose.

Stabell fikk pengene tilbakebetalt fra et nærstående familiemedlem av Malthe-Sørenssen. Senere skal han ifølge tiltalen ha lurt vedkommende til å gi ham 600.000 kroner for den samme kreftbehandlingen. Personen ble sommeren 2015 lurt på nytt ved at Malthe-Sørenssen tok opp tre forbrukslån på til sammen 745.000 kroner i hans navn.

Våren 2015 skal han ha tatt opp to lån i Rørosbanken på til sammen 4,8 millioner kroner etter å ha fremlagt falske selvangivelser og lønnsslipper.

Malthe-Sørenssen byttet ifølge Dagbladet navn i fjor. Bakgrunnen skal være trusler fra kriminelle.

52-åringen har tidligere jobbet for Budstikka, Dagbladet, Se og Hør, TV3 og Nettavisen. I tillegg har han jobbet frilans for NRK Brennpunkt.

 

Kjøp «Betraktninger over revolusjonen i Europa – innvandring, islam og Vesten» av Christopher Caldwell her.