Nytt

Undersøkelser utført av The Telegraph, viser at Hellas fortsatt er et transittland for migranter på vei fra Tyrkia til Vest-Europa. Etter det Midtøsten-korrespondent Josie Ensor skriver, er fremgangsmåten forbausende enkel. Den eneste komplikasjonen av betydning er penger.

Den engelske avisen har snakket med tre syrere som har lyktes i å komme seg til Nederland, og en iraker som er dratt til Belgia. Den ene av dem forteller at han betalte 1000 euro til en menneskesmugler i Istanbul. Derfra gikk turen til Edirne, ikke langt fra elven Maritsa – også kalt Evros og Meriç – som omtrent, men ikke helt, sammenfaller med grensen mellom Tyrkia og Hellas.

Mannen, som bare kaller seg Ahmed, forteller:

“We travelled by car from Istanbul to Edirne (in northwest Turkey), then we walked for an hour to the river (Meriç), and from there we got a boat which just took two minutes.”

He crossed illegally into Greece, negotiating his way around guards at one of the world’s busiest border gates with the help of the smuggler.

Det er ikke vanskelig å tenke seg at en viss andel av menneskesmuglerens honorar gikk til en gresk grensevakt. Hvor vanskelig kan det være å bestikke en underbetalt funksjonær i et av Europas med korrupte og forgjeldede land?

Fra grensen gikk turen videre til Athen.

Her betalte Ahmed 6000 euro for et falsk gresk identitetskort.

The card bore his photograph but the name of a real Greek citizen.

With it he managed to buy a plane ticket to Amsterdam. Under the Schengen Agreement, people are able to travel around EU member states without showing a passport.

Disse identifikasjonspapirene er forholdsvis enkle å etterligne, og at det finnes en gresk industri for forfalskning av dem, har vært velkjent i årevis. Ikke desto mindre kan man altså fortsatt bruke dem til å fly fra Hellas til Vest-Europa.

Omfanget av denne virksomheten er naturlig nok vanskelig å måle. Men under exodus for to år siden fikk man en pekepinn:

During the height of the migrant crisis in the summer of 2015, Greek authorities reported finding up to 200 forged passports and IDs a day at Athens airport.

Den greske bakdøren til Vest-Europa, som er en av de enkleste å gå igjennom, er altså fortsatt åpen. Noen land beskytter seg bedre enn andre. Ahmed forteller at tysk politi foretar grundig kontroll av passasjerene fra Hellas. Men selv gjennomførte han reisen uten problemer. På plass hos sin bror i Nederland, søker han asyl.

Sikkerhetsmyndighetene er naturlig nok bekymret, kanskje ikke mest for omfanget, men for hvem som benytter seg av muligheten:

Concern about Europe’s border-free zone has grown ever since the terror attacks in France and Belgium, which revealed how known extremists were able to cross borders with few or no checks.

At least three of the Paris bombers travelled from Syria to Europe via Turkey on false passports supplied by Isil handlers.

As the terror group’s so-called caliphate crumbles many foreign fighters are looking for ways to return home, where it is feared they will carry out attacks.

En talsmann for Europol opplyser at det er flere som reiser videre med tog eller bil enn med fly. Grenseovergangene på landjorden internt i Schengen-sonen er kun sporadiske. Med litt planlegging klarer man å unngå dem.

Med tanke på belønningen for å klare det, er det millioner av mennesker som er rede til å ta anstrengelsen. Noen nevneverdig anstrengelse er derimot ikke å spore hos vesteuropeerne, som sitter rolig og ser på den langsomme overtagelsen av sine land. Reisedokumenter med lav sikkerhet kan erklæres for ugyldige med et pennestrøk hvis den politiske viljen er tilstede, men det blir ikke gjort.

A spokesman for Frontex, the EU’s external border agency, told the Telegraph that they detected more than 7,000 people with fake documents at the EU’s external borders last year.

Og hvor mange kom seg ubemerket forbi? Ingen stiller spørsmålet. Det eneste svaret er det langsomme opphøret av velfungerende samfunn.