Gjesteskribent

Media er i dyp krise og de evner ikke å møte dagens utfordringer. Mediemangfoldsutvalget kom ut med en rapport i forrige uke: Det holder ikke med pressestøtte og MVA-fritak, de vil også ha bort arbeidsgiveravgiften. Men hva blir neste – lønnstilskudd?

Mediemangfoldet kommer av alternative medier – ikke av de etablerte. Pressestøtten er på over 300 millioner og MVA-fritaket er over 2 milliarder. Det er 244 aviser her i landet og de har et opplag på 2,2 millioner. Nesten alle er eid av noen få store aktører: Schibsted 28 %, Amedia 24 %, Polaris Media 9,7 % og Mentor Media og de har delt markedet seg imellom. Men det er to uavhengige: Klassekampen og Nationen. Av millionene som utdeles får de største mest – Vårt land (41 millioner, opplag 22900 ), Klassekampen (39, 21600), Dagsavisen (37, 20500) og Nationen (23, 13000). Det blir i snitt NOK 1800,-  i året per avis, noe som tilsvarer halvparten av et årsabonnement.

Da er spørsmålet – bærer skattebetalerne havre til daue hester. Det er krise i andre næringer også – oljebransjen er inne i en – bør ikke de også få? Eller skal markedet rydde seg selv, slik at etterspørselen former tilbudet og ukurante varer forsvinner.

I formidling skiller en mellom primær- og sekundærkilder. Før internet hadde de nærmest monopol, men i dag kan kundene nå primærkilden på nett. Hvis en fjær blir til fem høns så vil primærkildens versjon gå som ild i tørt gress. Dette gir journalistikken nye utfordringer, de lever av kundenes tillit og svekkes den så forsvinner inntektene. Det tar tid å bygge opp et kundeforhold, men det går fort miste et. Vi trenger ikke journalisten. Men det er mer praktisk å få informasjonen redigert. Men mye av journalistikken oppleves konstruert og meningsbærende. Det kan være vinklingen, formulering og ordvalg. Spørsmålene eller mangel på sådan.

Statsråd Listhaug bruke kors da hun talte på en kristen konferanse. Det var ingenting som var feil i talen – om det hadde vært så ville media ha kommentert det. Men hun hadde på seg et kors og da kom spekulasjonene om at hun brukte det kun for å sanke velgere. Da Siv Jensen talte på valgvaken i 2013 gikk debatten om hennes kjole og på landsmøtet hadde Per Sandberg på seg en t-skjorte. Det har blitt – finn en feil – snakk bare om den. En slik vare er det få kunder som vil ha og resultatet er fallende salg. Det hjelper ikke med «bail out» når markedet ikke vil ha produktet.

Det sies at medias krise er et demokratisk problem. Men ingen journalist vil sette talen hennes under debatt og ende opp som Dr Stockmann. Documents lesere har hørt innholdet før så jeg fatter meg i korthet. Hun sa at de signalene vi sender påvirker tilstrømmingen. Da Jonas ville ha 10 000 flyktninger gikk det rykter om at det var åpne grenser i Norge. Dette satte hun i sammenheng med at Afrikas befolkning ville stige med 500 millioner innen 15 år og at presset vil øke. Så gikk hun løs på biskopene og sa at de var mer opptatt av å kjempe for asylsøkere med avslag enn de 200 millioner kristne som blir forfulgt.

– Men hvem er det som bryr seg om det når hun hadde et kors om halsen?

Det endte opp på Debatten på NRK. Men for husfredens skyld hadde de slått av lyden og vi fikk Statsråden i stumfilm. Så hadde de en debatt om «fake news» der media sa med åpne øyne at det er ingen som tar mer selvkritikk enn dem. Det har enda ikke gått opp for dem at kundene ikke vil kjøpe varen. Men hvis ønsket er å få dem tilbake så må de tilpasse seg etterspørselen. Kundene vil ha objektive journalister som sparker i alle retninger. De vil ikke betale for ting tatt ut av kontekst og satt inn i verste mening. Spørsmålene skal være relevante og de skal ikke oppfattes som et mikrofonstativ. Dernest er det merkelapper – slik som når de betegner Document som «innvandrings- og islamskritisk». Der Statsråd Listhaug talte satte VG på merkelappen – «omstridt». Da lederen Bjarte Ystebø var kritisk til merkelappen svarte Hanne Skartveit at «omstridt» ikke er belastende.

 

Pressestøtte – avismangfold eller penger ut av vinduet?

Krise for dagspressen – annonseinntektene har stupt med 25 %