JULEEVANGELIET-web1-545x305

Bilde: Plakat for forestillingen. Teatret skriver:
I denne rekonstruksjonen av Juleevangeliet er Maria og Josef backpackere på vei gjennom et ørkenlandskap som minner fælt om Østerdalen. Her er det lett å rote seg bort, men heldigvis klarer Alejandro, fra gitartrioen De Tre Vise Menn, å tyde seg frem til ei ny notelinje mellom Melkeveien og Karlsvogna.
Dette stjernebildet leder dem mot både Kong Herodes slott og Betlehem Kurs- og Konferansesenter. Og ikke minst en stall, hvor hestejenta Märtha har hest på fôr, og oksen fra Grimstad og eselet Ari står på bås. Men hvem er det som ligger i krybba?

 

Trøndelag Teater velger å sparke nedover og håne historien om Jesu fødsel i omtalen av The Smash Hit Musikal, Juleevangeliet.

I en tid der kristendommen er fullstendig tannløs, er det vanskelig å tolke respektløs omtale av Kristus og hans Far som annet enn meningsløs sjikane og tramping på kristne menneskers følelser. Å håne Bibel og kristendom kan man gjøre fullstendig omkostningsfritt i Det nye Norge. Det er derfor det faller Trøndelag Teater og teatersjef Kristian Seltun så lett å offentliggjøre omtalen av Juleevangeliet.

Hvem ligger i krybba?
Jesus stod opp fra grava. Heldigvis, for etter å ha sett denne tolkningen av Juleevangeliet ville han ha snudd seg i den.

Skaperne av braksuksessene Nøtteknekkeren og «spelmusikalparodikomedien» Slaget på Testiklestad er tilbake. Denne gang skal trekløveret Mads Bones, Kyrre Havdal og Olve Løseth følge Jomfru Maria gjennom ni skjebnesvangre svangerskapsmåneder, etter at hun er smelt på tjukken av Gud.

Denne «spelmusikalparodikomedien» Slaget på Testiklestad betegnes som en braksuksess av Trøndelag Teater. Det jeg lurer på er om det hadde vært mulig å spille en underbukse-humor- spelmusikalparodikomedie uten suksess, gitt at man fikk en scene på vakre Sverresborg Folkemuseum og med byens eneste avis, Adresseavisen som uhemmet i dagevis heier på «testiklene» i helsider og dobbeltsider før og under dette såkalte humorspelet – år etter år.

ANNONSE

De arbeider godt sammen de krefter som ikke evner å vise respekt for annen tro enn den dere vet; den voldsomme, den truende, den dødelige. Så respekt for egen frykt har de sannelig disse herrer som kostnadsfritt harselerer over eget opphav og historie. Men de små barn hindres…

Som utallige skoleavslutninger med tårevåte foreldre har demonstrert, så kler Juleevangeliet så vel klasserom, som gymsaler og aulaer. Nå er det derimot Trøndelag Teaters ærverdige Gamle Scene som er åsted for småbyer på Vestbredden, ørken, stall og slott.

Dette blir bare moro! For prest, folk, fe og esel.

NB: Anbefalt aldersgrense 15 år

NB: Mitt Juleevangelium har ingen aldersgrense.

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629