En hemmelig utkast som the Guardian har fått fatt i, viser at EU-toppmøtet torsdag ikke vil la båtflyktningene få bli i Europa. Man ser for seg at en begrenset andel får bli, 5.000 nevnes, mens det store flertall – 150.000 – vil bli sendt tilbake.

Det er heller ikke snakk om å ekspandere operasjon Triton til å bli noe mer enn patruljering i kystnære farvann.

A confidential draft summit statement seen by the Guardian indicates that the vast majority of those who survive the journey and make it to Italy – 150,000 did so last year – will be sent back as irregular migrants under a new rapid-return programme co-ordinated by the EU’s border agency, Frontex. More than 36,000 boat survivors have reached Italy, Malta and Greece so far this year.

Dette er overraskende handlekraftig og kontant politikk til EU å være. Medier og asyllobbyen har lagt et massivt press på politikerne. Hvis de velger å trosse «opinionen» er det oppsiktsvekkende. Handlekraft har ikke vært deres kjennemerke hittil.

The draft summit conclusions also reveal that hopes of a major expansion of search-and-rescue operations across the Mediterranean in response to the humanitarian crisis are likely to be dashed, despite widespread and growing pressure.

ANNONSE

Det vil i så fall være første gang politikerne våger å trosse det massive presset mediene og asyllobbyen skaper. Kan det være fordi EU-politikerne forstår at hvis de ikke setter foten ned nå, vil de bli trafikken bare fortsette å vokse?

BBC Newsday hadde i morges et intervju med en forsker bosatt i Beirut. Hun har deltatt i et prosjekt som kartlegger smuglernettverkene. Hun sa de nå er et finmasket omfattende nettverk som strekker seg langt ned i Vest-Afrika og mot Afrikas Horn. Det ligger så mye penger i trafikken at alle som kan hiver seg på. Fiskere selger sine båter, og arbeidsløse menn får lukrative jobber. Hvem klarer å si nei til noe slikt? De lokker mennesker til å legge ut på den farefulle reisen. De selger migrasjon. Det er ikke snakk om at alle flykter fra krig og elendighet, slik asyllobbyen i Europa fremstiller det. Det er snakk om en bransje som selger et produkt – utvandring til Europa.

Trafikken er blitt selvdreven og lar seg ikke stanse på mikronivå. Det må mer drastiske midler til. Kanskje er det dette EU-lederne har forstått hvis de torsdag våger å sette foten ned.

Mer trafikk genererer mer penger og det er nå så store summer og så mange mennesker involvert at strømmen ikke lar seg stanse ved kilden.

Den lar seg bare stanse ved endestasjonen.

Det betyr flere forlis. Flere menneskelige tragedier. Har politikerne noe valg?

Utkastet sier også at man vil forsøke å ødelegge båtene før de overtas av smuglerne.

Instead, the EU leaders are likely to agree that immediate preparations should begin to “undertake systematic efforts to identify, capture and destroy vessels before they are used by traffickers”. The joint EU military operation is to be undertaken within international law.

Hvordan vil EU klare det?

Men lenger ned i artikkelen kommer et annet mer gjenkjennelig bilde til syne, av humanitær innsatsvilje og tvilende motstand.

Et 50-tall politikere, aktive eller avgåtte, har skrevet et brev til EU og bedt om øyeblikkelig handling. – Ellers vil historien dømme oss hardt, som Chris Patten sier.

george.soros

Foto: George Soros har til salt til grøten og vel så det. Han er «all over the place», fra Ferguson USA til Ukraina. Nå vil han at EU redder alle som forsøker å krysse Middelhavet. Soros behøver ikke leve med konsekvensene.

The summit comes as a joint letter to EU leaders signed by more than 50 former European prime ministers, foreign ministers and business leaders, condemned the death toll of migrants in the Mediterranean as a “stain on the conscience of our continent” and demanded the immediate restoration of expansive search-and-rescue operations. Signatories include the former EU commissioner and Conservative party chairman, Chris Patten; the former Swedish prime minister, Carl Bildt; French former foreign minister, Bernard Kouchner; and George Soros of the Open Society Foundation.

David Cameron skal være på glid, fordi han mener at opinionen ser saken som en humanitær katastrofe og ikke et innvandringsspørsmål. Men innenriksminister Theresa May og utenriksminister Phillip Hammond holder hardnakket igjen. De vil ha avskrekking og ikke øke pull-faktoren gjennom redning. Det er hardt og kynisk, men slik er politikere nødt for å tenke.

May and Hammond were said on Wednesday not to be budging from their belief that such rescue operations would create a “pull factor” and lead to more deaths by encouraging more migrants to risk the dangerous sea crossing.

“May is still holding out for a deterrent approach. She wants to focus on action against the traffickers and a rapid returns programme,” one Brussels source said.

Utkastet som Guardian siterer er kanskje bare det – et utkast.

 

http://www.theguardian.com/world/2015/apr/22/most-migrants-crossing-mediterranean-will-be-sent-back-eu-leaders-to-agree

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629