Nytt

Den italienske kystvaktens admiral Giovanni Pettorino uttaler til pressen at det Sierra Leone-registrerte lasteskipet Ezadeen, som normalt er blitt benyttet til dyretransport, er det tredje tilfellet de siste ukene av skip som forlates av mannskapet med personer ombord, hvilket gjør det enda klarere at denne fremgangsmåten for menneskesmugling er en ny trend etter opphøret av Mare Nostrum.

En modus operandi som resulterer i en fortjeneste på flere millioner euro for organisasjonene som utnytter mennesketrafikken. Disse «spøkelsesskipene» er «lasteskip som ikke lenger er egnet til bruk, trampbåter som kjøpes for 100-150 tusen dollar, for siden å fylles med hundrevis av migranter, først og fremst syriske, som kan betale opptil 6000 dollar for overfarten fra Tyrkia til Europa». På denne måten klarer smuglerne å tjene opptil 5 millioner dollar på hver tur «og dermed har de ingen problemer med å skille seg av med båten, fortjenestemarginen tatt i betraktning».

Skipet Ezadeen, som ventes å legge til land i en havn i Calabria-regionen sent i kveld, ble bygget i 1966 og eies av et selskap med forretningskontor i Tripoli, Libanon. Skipet befant seg ifølge Vesselfinder i den syriske havnebyen Tartus i oktober, for siden å ankomme havnebyen Famagusta i den tyrkiske delen av Kypros i desember.

 

Corriere della Sera: 400 migranti abbandonati alla deriva sulla nave bestiame Ezadeen