På Olrud utenfor Hamar har Statens vegvesen i flere måneder holdt på å bygge om et vegkryss til rundkjøring. Nå nærmer det seg offisiell åpning, og beklageligvis er det et stort problem med den nye rundkjøringen. Store kjøretøy kjører seg fast fordi veinettet er underdimensjonert.

Når det brukes 32 millioner kroner på en rundkjøring, så lurer nok mange på hvordan de ansvarlige for utbyggingen kunne glemme at både busser og trailere kjører ut og inn til Hamar.

Med en 15 meter lang bybuss ble det forsøkt å kjøre både gjennom rundkjøringen og de ulike små kryssene rundt, men det gikk ikke helt som planlagt. På veg ut fra bensinstasjonen på Olrud, og opp Kårtorpvegen, ble nemlig bussen stående bom fast.

Årsaken er at svingen er svært krapp, kombinert med trafikkøyer og kantstein mellom kjørefeltene som gjør at vegbanen blir for trang.

Det er ikke første gangen at slike problemer oppstår. Noen lærer tydeligvis ikke av sine feil.

Ifølge Mathiassen er det ikke første gang buss- og lastebilsjåfører opplever trøbbel etter ombygginger av vegnettet.

– Dessverre er dette noe vi opplever nokså ofte. Vi har tidligere hatt lignende problemer både i rundkjøringene i Stange og ved Statoil i Vangsvegen. Vår erfaring er at det nesten alltid er noe som må endres før vegen kan tas i bruk av større kjøretøyer, sier han.

Transportarbeiderforbundet har allerede kontaktet Statens vegvesen for å få utbedret krysset. Nå håper Mathiassen at etaten tar lærdom av feilkonstruksjonen.

– Den nye rundkjøringen i forbindelse med Ikea-utbyggingen i Nydal blir enda viktigere, så vi må bare håpe at den blir riktig dimensjonert, sier han.

 

http://h-a.no/Nyheter/Nyheter/tabid/72/articleView/true/moduleid/213132/Default.aspx