Vi kan like gjerne fortsette med å liste opp arier fra «Figaros bryllup». Denne operaen overtar der Rossinis «Barberen i Sevilla» slutter. Den gang ble Rosina lykkelig gift med grev Almaviva. Nå er hun fortvilet over at greven viser seg å foretrekke tjenestepiken Susanna. (Vi må formode at han, hvis han hadde levd noen tiår senere, også ville ha prøvd seg på Carmen og flere av hennes kvinnelige kolleger ved sigarettfabrikken, for også innholdet i Bizets mest kjente verk foregår i Sevilla.) Arien «Dove sono» beskriver grevinnens lengsel etter den lykkelige fortiden.
(*) foran lenken indikerer at dette er en av mine favorittversjoner. Som det fremgår foretrekker jeg en fyldig, litt dramatisk stemme til denne arien. Unntaket er Julia Varady, som med spintostemme gjør en fremragende jobb med å få frem de sårbare aspektene ved grevinnen.
Diana Damrau og Cecilia Bartoli
(*) Renée Fleming
(*) Veronique Gens
(*) Kiri Te Kanawa
(*) Jessye Norman
(*) Elena Pankratova
(*) Margaret Price
(*) Dorothea Röschmann (Covent Garden)
(*) Dorothea Röschmann (Salzburg)
(*) Renata Tebaldi – svært dårlig lydkvalitet på opptaket, men en ufattelig stemme
(*) Julia Varady