Det finnes mange forgreninger som utgår fra George Habash og hans PFLP: De introduserte flykapringer, og er således forløperne for 9/11. De plantet palestinerne solid på en voldens vei som det har vært umulig å komme ut av. De inspirerte også en romantisert voldsdyrkelse blant Vestens radikale. Pengene Blekingegadebande ranet, gikk til PFLP.

Den som undres over forståelsen for islamisme og terror på venstresiden, trenger bare å kaste et blikk bakover for å se forbindelsene: den sekulære palestinske terroren er broen, mellom sekulær, nasjonal frigjøringskamp og internasjonal, globalisert terror i islams navn.

George Habash, født greskortodoks kristen i Lydda i daværende Palestina, døde for en uke siden i Amman. President Mahmoud Abbas tillyste tre dagers landesorg i de palestinske områdene. Det er god grunn til å stoppe opp og se forbindelseslinjene mellom den palestinske «frigjøringskrigen» og dagens jihadisme. Det var nettopp fordi palestinerne ble omfavnet som the underdog, at venstresiden senere har hatt vansker for å ta avstand fra udiskriminerende vold. Volden ble på en måte en indikasjon på desperasjon og fortvilelse. Det måtte være en sterk beveggrunn når folk gikk til å ekstreme handlinger. Tydeligst ble denne forståelsen in extremis, da selvmordsbomberne dukket opp. At islamismen og jihad representerte noe kvalitativt annerledes var det vanskelig å fatte.

Den palestinske terroren er bindeleddet først og fremst i metoden: kapringer, sjokkangrep på sivile mål. Men som Time-kommentator Scott Macleod skriver: da man sprengte tre kaprede fly i Amman i 1976 hadde man evakuert flyene først. Det gjør ikke dagens nihilister.

1968

1968 er også begynnelsen på den moderne terrorens epoke. All kontroll passasjerer må underkaste seg, begynner her:

Habash’s group, the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP), pioneered the hijacking of airplanes as a Middle East terror tactic – one eventually employed by the al-Qaeda hijackers on 9/11 – way back in 1968 when three PFLP armed operatives commandeered an Israeli El Al airliner enroute from Rome to Tel Aviv. Checking in for a flight has never been the same since.

Teater

PFLP introduserte terror som teater. Det var uimotståelig. Mediene bet på. Flykapringene bidro til dramatisering av nyhetene og til selve dramaturgien. Terroristene var som dramaturger som ga mediene instruksjoner de villig utførste. Det var suspense: de første real time politisk teater.

Nazismen var oppfinner av politisk teater med sine parader og marsjer. Terroristene på 70-tallet utnyttet moderne massekommunikasjon og visste at mediene ikke greide å si nei. De har senere heller ikke greid å hente seg inn igjen og få tilbake en hemning. Det er et mektig våpen i terroristenes hender. Dette, langt mer enn feks. debatten om Afghanstian-engasjementet, er hva terroristene spiller på. Mediene overfører instant news, og det går rett inn i vårt nervesystem.

1970

Many PFLP operations remain etched into history as some of the most infamous acts of terrorism. In 1970, PFLP terrorists hijacked four airliners at one time, flew three of them to Jordan, blew them up, and triggered the Black September civil war between Jordan’s Hashemite monarchy and Palestinian guerrillas. In 1972, Japanese Red Army terrorists working with the PFLP massacred 24 people at Israel’s Lod International Airport (now called Ben Gurion International Airport).

In 1976, the PFLP’s last hijacking ended in the daring rescue by Israeli counter-terrorism commandos in Entebbe, Uganda. By then, the actions of Habash’s small but radical faction had propelled the Middle East into cycles of violence that were ever more extreme. They have yet to subside. Besides multiplying in number and intensity, Palestinian terrorism prompted reciprocal Israeli counter-attacks on neighboring countries that in some instances led to the outbreak of war. But compared to the terrorists behind today’s nihilistic suicide bombings and mass atrocities such as 9/11, Habash’s commandos were almost softies. Before blowing up the three planes in Jordan in a spectacular, televised moment that was the 9/11 of its day, all of the 300 or so passengers were evacuated and quickly freed.

München

PFLP og George Habash inspirterte og satte opp veimerker for den palestinske kampen. Palestinerne fikk oppmerksomhet, og deres macho-stil fikk heltestatus på store deler av venstresiden. Palestina-skjerf ble et symbol.

Det var ikke PFLP, men Svarte September, en fraksjon innenfor Fatah, som gjennomførte massakren på den israelske troppen i OL i München i 1972. Bildet av den maskerte terroristen i sorthvitt på toppen av en bygning, er selve symbolet på moderne terrorisme, før Al Qaida entret scenen.

Det virker så lenge siden. Hukommelsen er kort. Men den palestinske terroren før islamismen gjorde sitt inntog, er vel verdt å reflektere over. Dens voldsfascinasjon, bruken av spektakulær vold som teater som fanger tilskuerens oppmerksomhet, og også gjør ham medskyldig! og utviskingen av skillet mellom sivile og offisielle representanter, alt dette er arven vi bærer med oss.

Vold som vitenskap

Vold som politisk middel er som en vitenskap. De som bruker det, lærer av hverandre.

In the words and images the Nazis disseminated, the Jews of Europe were not anyone’s innocent victims but were the party chiefly guilty for World War II. Therefore, exterminating the Jews did not obliterate the distinction between civilians and combatants: as the Nazi leadership saw it, all Jews were at war with Nazi Germany.

Jeffrey Herf: The Jewish Enemy. Nazi Propaganda during World War II and the Holocaust.

Det er det samme Hamas og Islamsk Jihad sier for å rettferdiggjøre angrepene mot sivile i Israel, og det samme Yusuf Qaradawi sier om angrep på amerikanere i Irak.

Det gir forestillingen om total krig en helt annen betydning. Vesten har ennå ikke funnet ut hvordan de skal forholde seg.

Terrorism’s Christian Godfather

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂