Hanne Skartveit var en gang en kommentator som det var bryet verdt å lese. Når er hun nærmest Trump-delirisk og et varsel om hvordan det vil gå med Norge hvis den eliten hun tilhører, får fortsette med å styre landet. Hvor er de voksne i rommet?

Skartveit forstår ingenting av det Trump driver med, hverken i Iran eller andre steder. Hun tror at USA blir svakere.

Trumps farlige enmannsshow
Det er vanskelig å ta inn over seg den energikrisen verden nå står midt oppe i. Utløst av én mann alene. USAs president Donald Trump.

Det er ikke vanskelig i det hele tatt, hvis man bryr seg om hva Trump virkelig sier. Daglig. Men dét har norske medier sluttet med for lenge siden.

Er det Norge som har et problem, eller er det USA? Gjett tre ganger.

Krigen er ikke utløst av «én mann alene». Trump gjør hva seks andre presidenter før ham lovet: at Iran aldri noensinne skulle tillates å skaffe seg atomvåpen.

Skartveit oppsummerer at Trump er imot det grønne skiftet. Dét mener hun kommer Kina til gode. Hun har ikke fått med seg at satsingen på olje og gass har satt fart på USA og er en stor boost. Hvorfor tror hun Dow Jones har brutt igjennom 50.000 poeng? I stedet skriver hun:

USA, som har vært motoren i utviklingen av nye teknologier gjennom hele etterkrigstiden, er i ferd med å bli en sinke. Både når det gjelder en god del teknologier, infrastruktur, forskning og industri.

Hvilken planet lever Skartveit på? Dette er rett og slett pinlig.

Så tar deliriumet over:

Det er ikke bare for amerikanerne dette er et problem. Det er ille for resten av verden. For oss. Vi går fra en verden som har vært dominert av en demokratisk supermakt til en verden som kan bli dominert av et autoritært regime med null respekt for menneskerettigheter og demokratiets grunnleggende spilleregler.

Null respekt for menneskerettigheter?

VG valgte Obama og den dype staten for lenge siden. Null omtale av Russiagate, Arctic Frost, FISA, Mueller. Kan man som journalist velge hvilke fakta man vil forholde seg til og likevel tro at man skal leve av lesernes tillit? Et medium som gjør publikum til fjøsnisser, lever på lånt tid.

Trump har ikke gjort USA «great again» – stort igjen. Tvert om. Han gjør USA svakere, med færre venner og mindre kraft. Og verst av alt, han gjør Kina større og mektigere. Mens han gjør et svakt Russland sterkere, blant annet gjennom at oljeprisen stiger kraftig. Det er ikke til å tro.

Hvordan er det med utenlandske investeringer i USA i forhold til hva som var tilfelle mens Biden var president? Finnes det noen harde parametre i Skartveits univers, eller er alt bare følelser?

USA har gjort et comeback uten sidestykke i historien! Trump har avsatt Maduro, han har fjernet de to øverste lagene i Iran, og dermed avskåret Kina fra landets to viktigste oljeleverandører. Mener Skartveit at det er USA som er svekket i denne situasjonen? USA er en stor nettoeksportør av olje og gass.

Får ikke Skartveit med seg alle kontraktene Trump har inngått? Ønsker hun at Kina skal dominere verden? Hun synes ikke å vite noe om Trumps politikk.

Trump gjør ikke noe for å samle Vesten for å møte dette (les: Kinas ekspansjon). Tvert om. Han svikter venner og allierte, og fører en utenrikspolitikk som bare handler om det han mener på kort sikt tjener ham selv, og kanskje USA.

Det store deler av verden lærer nå, er at det er farlig å lene seg på én supermakt alene. Det USAs nære allierte gjennom mange tiår erfarer, er at de ikke lenger kan stole på amerikanerne.

Dette er sørgesang fra et kontinent i aftenlandet. Skartveit representerer eliten som hater Trump mer enn de elsker sitt eget land og sitt eget kontinent.

Europa fortjener bedre.

Skarveit sørger, men det er seg selv og VG hun sørger over.

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.