Ajax-stridsvogner skal omsider tas i bruk, åtte år etter planen. Forsinkelsene skyldes blant annet støy- og vibrasjonsproblemer.
Britene vil ikke kjempe en fremtidig krig på samme måte som ukrainerne, har militære offiserer uttalt, da British Army avduket sitt nye rekognoseringskjøretøy designet for å lokalisere en fiende som befinner seg 8 kilometer unna.
50 Ajax-kjøretøy, hvorav det finnes seks varianter, er nå klare til å settes inn i operasjoner, seksten år etter at programmet til 5,5 milliarder pund ble startet, og åtte år senere enn planlagt, skriver The Times.
Forsvarsdepartementet sa at dette var det første pansrede kampkjøretøyet som ble tatt i bruk av den britiske hæren på nesten 30 år, og det «mest avanserte» av sitt slag på planeten.
Det har oppstått store problemer under utviklingen av de nye stridsvognene. Soldater som har arbeidet med programmet, har fått hørselsproblemer, og noen har måttet dimitteres fra hæren eller nedgraderes medisinsk på grunn av støy- og vibrasjonsproblemer.
Derfor skal mannskapet nå benytte seg av dobbelt hørselvern.
Anskaffelsesminister Luke Pollard var på General Dynamics-fabrikken i Merthyr Tydfil i Wales for å kunngjøre at kjøretøyene hadde nådd «innledende operativ kapasitet». De skulle opprinnelig vært tatt i bruk i 2017.
«Ajax har overvunnet betydelige utfordringer, men det viktigste er at vi kan si at kjøretøyet har lagt problemene bak seg.
Ajax har i praksis vist seg å være verdens mest avanserte mellomtunge pansrede kampkjøretøyet. Vi har mer enn en full skvadron klar til kamp.»
Pollard forsikrer at støyproblemene stridsvognene har slitt med, ikke lenger vil være til plage.
«Vi ville ikke gi dem (stridsvognene) til frontlinjestyrkene hvis det ikke var trygt.»
General Sir Roly Walker, sjef for generalstaben, sa at Ajax var «verdens første virkelig digitale pansrede kampvogn».
«Vi leverer en hær som er klar til å overgå enhver motstander i taktikk og manøvreringsevne.»
General Walker er ikke så populær i Starmer-regjeringen etter at han i juli 2024 advarte om at Storbritannia må være klar til å føre krig om tre år. Walkers frittalende kommentarer gjorde Downing Street rasende, og han har siden blitt nektet å gi intervjuer til media.
Ajax er ikke akkurat billige stridsvogner, med en prislapp per stk. på rundt 10 millioner pund, over 130 millioner norske kroner. Da bør man nesten kreve at de duger på slagmarken.
Ifølge general Walker vil det ta flere år å lære opp soldater til å håndtere Ajax, noe som ikke lyder så lovende med tanke på en eventuell krigssituasjon.
Soldater som var involvert i leveransen av Ajax, påpeker at Ajax-kjøretøyene kunne operere under alle værforhold og kunne holde seg på slagmarken mye lenger enn ubemannede luftfartøyer (som droner), så de vil unngå de fleste problemene som både Russland og Ukraina har opplevd med sine stridsvogner i den pågående krigen.
Pollard utelukket ikke å sende kjøretøyene til Ukraina i tilfelle en våpenhvileavtale, men det var uklart om de ville være nyttige i treningsoppdrag.
I en fremtidig konflikt håper British Army å unngå situasjonen i Ukraina, hvor styrkene er fastlåst i skyttergraver med hundrevis av droner som flyr over hodene deres hver dag.
Fra utsiden virker det merkelig at det ennå ikke er utviklet effektive forsvarsvåpen mot droner, snart seksti år etter at mennesket landet på månen.
Ajax vil bli brukt sammen med andre ressurser, som Challenger 3 stridsvogn, droner, andre fly og langtrekkende våpen. Den vil ikke bli brukt isolert.
De som opererer kjøretøyet, vil være regulære tropper som utfører rekognosering og identifiserer fiendens posisjon før infanterienhetene følger etter.
Major James Faire (35) sier:
«Måten den britiske hæren ønsker å bruke denne plattformen på, og måten vi ønsker å kjempe på, er ikke den måten konflikten i Ukraina for øyeblikket utkjempes på.
Vi ønsker å unngå å havne i en situasjon hvor vi sitter fast i skyttergraver, ute av stand til å bevege oss, med droner som konstant flyr over hodene våre.» Han sa at hæren ønsker å forbli mobil «uten å bli sittende fast».
Soldatene virker sikre på at kjøretøyet ville være i stand til å beseire en russisk stridsvogn med sin 44 mm kanon, som kan avfyre panserbrytende eller eksplosive prosjektiler.
Stridsvognens sensorer kan registrere bevegelser fra så langt unna som åtte kilometer. British Army vil motta 589 av kjøretøyene innen 2030. Så langt er 165 kjøretøy levert til hæren, hvorav 50 er klare til å settes i drift med mannskap.


