Regjeringens statsbudsjett øker avgiftene, fjerner gratis ferjer, øker egenandelen for fastlegebesøk og bevilger enorme summer til nye klimatiltak.

Onsdag la regjeringen frem det nye statsbudsjettet. I tillegg til å bruke 580 milliarder oljekroner, signaliserer de klare økninger i en rekke avgifter.

Frikortgrensen økes med 128 kroner til 3406 kroner.

CO2-avgiftene økes, noe som fører til økt pumpepris og økte transportkostnader i alle ledd. Frem mot år 2035 skal CO2-avgiftene økes betraktelig, til hele 3400 kroner per tonn. Det er en tusenlapp ekstra per tonn CO2. Det vil gi økt pumpepris på minst 1,20-1,50 kroner ekstra per liter diesel.

Regjeringen legger også opp til å fjerne momsfritaket for elbilfordeler fra 2027, og fjerner allerede momsfritaket på elbiler fra januar for biler over 300.000 kroner. Det kan bety at flere som har bestilt, er nødt til å betale moms om bilen leveres først i 2026.

De mest populære elbilene koster over 500.000 kroner ny.

Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann, Hans Andreas Limi, mener det er ingenting som tyder på at det blir vanlige folks tur nå heller.

– Regjeringen gir småpenger i skattelette, samtidig som de øker avgifter og gjør det dyrere å være syk. Vanlige lønnsmottagere får rundt to kroner dagen i lavere skatt, mens biler, diesel og egenandel på legebesøk og medisiner blir dyrere. Det er ingenting som tyder på at det blir vanlige folks tur neste år heller, sier sier Limi.

Samtidig er han bekymret for at Arbeiderpartiet er nødt til å gå inn i forhandlinger med både Rødt, SV og MDG for å få flertall for budsjettet. Det vil etter all sannsynlighet føre til enda flere økte avgifter, mener han.

– Dette er bare begynnelsen for alle vet at det er sluttsummen på tuttifrutti-regningen som betyr noe. Alle vet at Arbeiderpartiet skal gjøre opp statsbudsjettet med partier som vil øke skatter og avgifter kraftig både for vanlige folk og norske bedrifter. Det vil være oppskriften på kaos og utrygghet, sier han.


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.