Volvo kan presentere dramatiske tall for andre kvartal: Et tap på 10 milliarder SEK og en nedgang i salget på 12 prosent. Over tid kan ikke selskapet leve med slike tall. Volvo er kinesisk-eid. Ledelsen forsøker å holde maska.
– Markedet fortsatte å være utfordrende også i andre kvartal, sier administrerende direktør Håkan Samuelsson i Volvo Cars i en pressemelding.
Driftsresultatet i andre kvartal i fjor var til sammenligning 8 milliarder svenske kroner.
Tidligere denne uken kunngjorde bilprodusenten en engangsnedskrivning på 11,4 milliarder kroner, noe som tynger kvartalstallene.
Også i årets første kvartal slet bilprodusenten med et fall i driftsresultatet på 30 prosent og et personbilsalg som gikk ned med 9 prosent.
Omsetningen sank til 93,5 milliarder, mot 101,5 milliarder ett år tidligere. Det var ventet en omsetning på 88,25 milliarder kroner. Volvo Cars solgte totalt 181.600 biler i andre kvartal, noe som er en nedgang på 12 prosent sammenlignet med året før.
– Etterspørselen er fortsatt presset av rådende makroøkonomiske forhold, tollrelatert usikkerhet og hardere konkurranse, men våre tiltak for å snu dette begynner å gi resultater, sier Samuelsson.
Volvos lastebildivisjon leverte et justert driftsresultat på 13,5 milliarder svenske kroner for årets andre kvartal. Dette kan sammenlignes med 19,4 milliarder i tilsvarende kvartal i fjor.
Administrerende direktør Martin Lundstedt i Volvo Group beskriver kvartalet som preget av usikkerhet og en «vente og se»-holdning blant kundene, spesielt i Nord-Amerika. Dette skyldes bekymringer rundt president Donald Trumps tollutspill. (©NTB)
