Skoleelever i Storbritannia lærer at vikingene ikke var hvite og at det var troende muslimer blant dem.
Et undervisningsopplegg utviklet av veldedighetsorganisasjonen The Brilliant Club tar til orde for å erstatte det de kaller «eurosentrisk» historieundervisning med en såkalt «avkolonisert» fortelling – også når det gjelder vikingene. Det er den britiske avisen The Telegraph som bringer saken.
Ifølge veiledningen skal lærere og veiledere slutte å fremstille vikingene som «en homogen gruppe blonde skandinaver». I stedet oppfordres det til å fremheve at «vikingene var svært mangfoldige» og at de «ikke alle var hvite». Veilederen foreslår at noen vikinger til og med kan ha vært muslimer. Denne påstanden bygger i hovedsak på funn av islamske varer i noen vikinggraver – handelsgjenstander som vitner om kontakt med Midtøsten. Den siste større DNA-studien av vikinger, gjennomført av Universitetet i Cambridge i 2020, viste imidlertid at det genetiske mangfoldet blant vikingene i hovedsak stammet fra andre europeiske områder og dagens Russland.
Nasjonal identitet under angrep
The Brilliant Club driver et stipendprogram hvor doktorgradsstudenter sendes ut til over 800 britiske skoler for å undervise elever fra vanskeligstilte miljøer. I forbindelse med dette har organisasjonen utviklet to «avkoloniseringsverktøy» for å hjelpe veiledere med å tilpasse undervisningen i tråd med moderne ideologiske retningslinjer.
I veiledningsmateriellet hevdes det at det er et «imperativ» å tilby undervisning som elever kan «kjenne seg igjen i». Dette innebærer at de skal «se seg selv representert på en positiv måte» – men veilederen presiserer at dette ikke betyr å «legge inn tilfeldige svarte personer i pensum».
Bruken av begrepet «anglosaksisk» frarådes. Det hevdes at betegnelsen har «en lang historie med rasistisk bruk» og derfor bør unngås. Dette til tross for at kong Alfred i det 10. århundre ble titulert Rex Angul-Saxonum – konge av anglosakserne.
Universiteter i Storbritannia har også tatt dette til seg. Universitetet i Nottingham fjernet i 2024 termen «anglosaksisk» fra sitt hovedfag, i frykt for at den kunne styrke «nasjonalistiske narrativer». Allerede i 2023 ble det kjent at Universitetet i Cambridge lærte studenter at anglosakserne «ikke eksisterte» som en egen etnisk gruppe, i et forsøk på å undergrave det de mener er «nasjonalistiske myter».
I skoleveiledningen fra The Brilliant Club fremstilles selv demokratiet som problematisk. Dets utbredelse i verden anses ikke som et gode, men som et uttrykk for vestlig dominans: «Parlamentarisk styre, en form for vestlig demokrati, ble eksportert og påtvunget koloniale folk for å utnytte og dominere dem.»
Omskrivning av historien
Også i kunstfagene anbefales det å revurdere kanon. De klassiske romantikerne – Wordsworth, Keats, Shelley og Byron – trekkes frem som eksempler på «hvite overklassemenn» som bør balanseres med andre stemmer. Ikke bare verker og skikkelser, men også geografiske steder underlegges slike endringer. Tidligere i år ble William Shakespeares fødested «avkolonialisert» etter bekymringer om at dramatikeren ble brukt til å fremme «hvitt overherredømme».
Slike argumenter er etterhvert blitt velkjente i samfunnsdebatten. I starten av 2024 fikk Googles nye AI-bildegenerator, Gemini (tidligere Bard), massiv oppmerksomhet etter at den konsekvent fremstilte historiske skikkelser – som vikinger, middelalder-riddere og katolske paver – med afrikansk eller asiatisk utseende. Selv forespørsler om «hvite menn» ble i flere tilfeller nektet av chatboten, mens andre folkegrupper ble fritt fremstilt. Kritikere mente teknologien representerte en ideologisk omskriving av historien, mens Google hevdet det var et forsøk på å gjenspeile «mangfold» og «inkludering». Etter sterk kritikk fra både brukere og kommentatorer, valgte Google midlertidig å stanse bildegenererings-funksjonen for forbedringer.
Denne typen «avkoloniseringsarbeid» er blitt en trend blant vestlige akademiske og pedagogiske institusjoner. Historie, kunst og nasjonal identitet må nå renses for alt som minner om europeisk stolthet, kristen kulturarv eller hvit historie. Hva som er igjen etter at alt er fjernet, synes ikke å være klart – annet enn en ideologisk nullstilling og en tilsynelatende endeløs jakt på krenkelser i fortiden.
