Mens NRK og digitaliseringsminister Karianne Tung slår alarm om netthets i private kommentarfelt som Espen Teigens, har dødstrusler mot Donald Trump fått stå uimotsagt i redaktørstyrte medier. Her er spørsmålene de nå må svare på.
I går publiserte Document min kommentar om hvordan norske medier har dekket konspirasjonsteoriene rundt attentatforsøkene mot Trump.
Artikkelen viste også hvordan hatefulle kommentarer har dukket opp i kommentarfeltet under Facebook-innlegg fra store norske medier. Dette er dessverre ikke noe nytt. Men jeg fant også drapstrusler mot Trump.
Ved en merkelig tilfeldighet publiserte NRK samme dag en stor artikkel som slo alarm om hatprat på nettet, basert på en ytring av Ken André Ottesen. Den fokuserte på kommentarer om AUF-leder Gaute Børstad Skjervø, under Espen Teigens private Facebook-side.
Jeg syntes det var forbløffende at de gjorde en så stor sak ut av kommentarfeltet til en privatperson, mens de har ignorert hatfulle kommentarer og drapstrusler i sine egne medier. På grunn av dette bestemte jeg meg for å kontakte de involverte partene.
Nedenfor er e-posten jeg sendte til NRK, Ken André Ottesen, VGs redaksjon, Astrid Meland, Kristoffer Rønneberg, AUF-leder Gaute Børstad Skjervø og digitaliseringsminister Karianne Tung. Jeg vil følge opp med eventuelle svar jeg mottar.
Hei alle sammen,
Jeg er USA-korrespondent for Document.no og skriver angående NRKs artikkel «Slår alarm om netthets: – Dette dreper demokratiet» og Ken André Ottesens ytring «Jeg er så lei!».
Jeg har noen spørsmål til dere i media og til digitaliseringsminister Karianne Tung i forbindelse med temaet hat, trusler og oppfordringer til vold, spesielt dødstrusler mot president Trump i kommentarfelt på norske medier.
Tilfeldigvis publiserte jeg i går en kommentar på Document om et beslektet tema: hvordan norske medier (deriblant NRK, VG og Aftenposten) har frontet narrativer om at attentatforsøkene mot president Trump var iscenesatt, hvordan dette har ført til at mange nordmenn tror på disse teoriene, og hvordan dødstrusler mot Trump har fått stå i kommentarfeltene til flere norske medier.
NRKs dekning handler om hatefulle kommentarer rettet mot AUF-leder Gaute Børstad Skjervø på min kollega Espen Teigens personlige Facebook-side. I lys av dette ønsker jeg å spørre dere om deres syn på hatefulle kommentarer og dødstrusler mot en demokratisk valgt president i USA som har stått i norske kommentarfelt.
I min kommentar trakk jeg spesielt frem kommentarfeltet i VG, siden Astrid Meland hadde skrevet en kronikk om at Butler-attentatet var iscenesatt. VG stengte kommentarfeltet på den artikkelen, men under en artikkel om Trumps 60 Minutes-intervju sto blant annet disse kommentarene.

Jeg sjekket i dag, og de var fortsatt ikke slettet. Her ser dere en av dem. Jeg har tatt screenshot av alle, også fra andre medier der lignende kommentarer har stått.

Følgende er mine spørsmål, som alle gjerne kan svare på. Ett av spørsmålene er også rettet til digitaliseringsminister Karianne Tung.
Ken André Ottesen skriver i sin kronikk at «vi ikke kan stå tause og se på at det offentlige ordskiftet kapres av hat, trusler og voldsforherligelse. Vi må si fra!» Espen Teigen har tatt sterk avstand fra de hatefulle kommentarene under sitt private Facebook-innlegg og sier det er umulig å moderere tusenvis av kommentarer. Mitt spørsmål er derfor:
Gjelder oppfordringen om å «si fra» også hatefulle ytringer og dødstrusler i kommentarfeltene til norske medier? Og hvorfor har ikke dette vært et like stort tema tidligere, spesielt når det gjelder det omfattende hatet og dødstruslene rettet mot president Trump og hans tilhengere i norske kommentarfelt over lengre tid?
Dere som redaktørstyrte medier har langt større ressurser, bemanning og verktøy enn enkeltpersoner til å overvåke og moderere kommentarfelt.
Har dere et system for å overvåke og fjerne hatefulle kommentarer og dødstrusler? Og hvis dere har det, hvorfor har dødstrusler og hat mot president Trump og andre fått stå uendret i kommentarfeltene deres over tid, mens dere nå slår kraftig alarm om hatefulle kommentarer rettet mot politikere i Norge på en privat Facebook-side.
Spørsmål til digitaliseringsminister Karianne Tung:
Du har lest kronikken til Ken André Ottesen og uttalt at du er rystet over det som kommer frem. Du legger mye av skylden på tek-gigantene, som du mener har «skygget banen» for lenge, og sier at de tilrettelegger for hatkriminalitet. Du sier at regjeringen jobber med å innføre Digital Services Act (DSA) for å tvinge tek-gigantene til å fjerne ulovlig innhold raskere.
Jeg spør derfor: Hva er din oppfatning om hatefulle ytringer og dødstrusler mot en amerikansk president som har stått i kommentarfeltene til norske redaktørstyrte medier? Bør regjeringen også pålegge disse mediene å fjerne ulovlig innhold raskere, eller finnes det allerede tilstrekkelige mekanismer for dette i dag?
Jeg mener at norske medier gjennom sin dekning av Trump og Amerika også tilrettelegger for hatkriminalitet. Hva er din vurdering av dette?
Takk på forhånd til dere alle. Jeg ser frem til eventuelle svar og vil bruke dem i en oppfølgingsartikkel.


Kjøp Hans Rustads bok om Trump her!

