USA og Israel har angrepet Irans anlegg for kjernefysisk anrikning i Natanz. USA skal ha brukt de fryktede «bunker buster»-bombene for å angripe anlegget lørdag morgen.
Dette er bomber som er utviklet for å trenge igjennom befestede stillinger eller treffe mål dypt nede under bakken.
Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) opplyste at det hadde blitt informert av Iran om et amerikansk-israelsk angrep på Natanz, som er ett av to anlegg der Iran anriker uran.
Israels militære myndigheter sa at de ikke var «kjent» med angrepet, skriver The Telegraph.
Det ble ikke rapportert om utslipp av radioaktivt materiale, og det er ingen fare for beboere i nærheten, opplyste iranske statlige medier.
The IAEA has been informed by Iran that the Natanz nuclear site was attacked today. No increase in off-site radiation levels reported. IAEA is looking into the report.
IAEA Director General @rafaelmgrossi reiterates call for military restraint to avoid any risk of a nuclear… pic.twitter.com/jDCWYbOwao— IAEA – International Atomic Energy Agency ⚛️ (@iaeaorg) March 21, 2026
U.S. Air Force skal ha brukt bombefly av typen B-1 Lancer i angrepet. Andre hevder B-2 Spirit var flyene som ble brukt, Hva Israel har bidratt med, er ukjent, men det kan være jagerfly i luften for å sikre bombeflyene mot angrep.
USAs president Donald Trump har gjentatte ganger understreket at et av USAs viktigste mål med krigen, er å ødelegge Irans evne til å produsere atomvåpen.
Natanz-anlegget ble også utsatt for omfattende bombing under den 12 dager lange krigen i juni 2025. Da ble den overjordiske delen av anlegget ødelagt.
USA og Israel vurderer hele tiden muligheten for å bruke spesialsoldater for å bryte inn i slike anlegg på bakken, for å beslaglegge Irans kjernefysiske materiale.
Dette vil kreve opp mot 1000 topptrente soldater, skriver Wall Street Journal. Det vil i så fall være krigshistoriens største operasjon for slike elitestyrker.
«Vi har fortsatt en rekke alternativer å velge mellom», sa krigsminister Pete Hegseth fredag.
«Presidenten har holdt et skarpt øye med Irans kjernevåpenkapasitet. Og jeg vil si at vi har en rekke alternativer, helt opp til og med at Iran bestemmer seg for å gi avkall på disse.»
Spørsmålet er selvsagt hvor godt slike elitesoldater opptrer i en så stor enhet, siden de er vant til å operere i svært små grupper og jobber etter en meget individuell disiplin.
Flere artikler i denne serien
- Iran vant krigen mot USA, mener et klart flertall i Israel
- Iran sier de stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
- Israelsk minister: – Hele Libanon må brenne
- Iran-avtale signert av Trump på slottet i Versailles
- – Avtalen signert
- Iran sier de har angrepet mål i Bahrain og Kuwait
- USA bomber Iran for andre natt på rad
- Iran angrep amerikanske baser i tre land
- USA sier at angrepet er avsluttet, Iran varsler svar
- USA har angrepet Iran som gjengjeld for nedskutt helikopter
- Sjansene øker for at Iran-krigen fortsetter
- Iran sier de har gjennomført angrep i Irak
- Trump ber Israel om å ikke gjengjelde Irans rakettangrep
- Victor Davis Hanson: Irans spill er «svært merkelig»
- Trump om Iran: Møter i Det hvite hus – Hormuz-blokade kan bli opphevet
- USA angrep mål i det sørlige Iran
- Frykten for de økonomiske konsekvensene av Iran-krigen øker
- Akademisk synsing fra Blindern om Trump
- Australia skal delta i Hormuz-innsats, når faren er over
- Kurdisk leder roser Trump for mesterlig forhandlingskunst
- Trump: Kontant nei til Irans forslag
- Trump kan bruke energi som våpen mot ulydige europeiske NATO-land
- Iran har svart USAs fredsforslag – vil først ha slutt på krigshandlingene
- Våpenhvilen med Iran fortsetter, sier Trump


