Skuespilleren Sydney Sweeney fronter en jeans-kampanje for American Eagle. Det er visst helt forferdelig. Ikke bare er hun ung, pen, hvit og slank, men hun nekter å beklage det også!
Woke-fanatikerne mener at det er et skjult budskap i reklamen. Hun har «great jeans» (flotte jeans) som høres likt ut som «great genes» (flotte gener). Hun representerer derfor det hvite herredømmet, mener de som ynder å påkalle Hitler ved enhver selvkonstruert mulighet.
En TikTok-bruker beskriver kampanjen som «fascist weird. Like Nazi propaganda weird», og understreker: «En blond, blåøyd hvit kvinne snakker om sine gode gener. Det er ren nazipropaganda!»
En annen bruker går enda lenger og slår fast: «Dette er nazi-søppel. Rent nazi-søppel,» og ber folk «åpne øynene» for et angivelig historisk farlig budskap.
På plattformen X (tidligere Twitter) koker det også. En bruker sammenlignet direkte annonsen med nazistisk propaganda ved å poste bilder av nazistisk ikonografi.
Flere av disse videoene har fått mange, mange millioner av seere.
En annen bruker skriver: «Dette er utrolig. Det er ikke engang nazistiske undertoner, det er nazistiske overtoner», og mener kampanjen aktivt promoterer rasisme. En tredje bruker, som beskriver seg selv som progressiv, konkluderer: «Hvis du ikke ser at American Eagle-reklamen med Sydney Sweeney er en hundefløyte for hvitt overherredømme, har du ikke sett den.»
Kontroversen har fått bein å gå på også i etablerte medier. Euronews omtaler kampanjen som utsatt for «hard kritikk på grunn av rasistiske undertoner», mens The Guardian beskriver slagordet som «en kodet promotering av eugenikk». NBC News rapporterer at mange anklager merket for å promotere hvit nasjonalisme, samtidig som høyreorienterte røster hyller kampanjen som et etterlengtet oppgjør med overdreven woke-sensur.
– Dette representerer et steg tilbake til normalitet. Det er ingenting som er normalt med å sette drastisk overvektige folk inn i reklamer, og få «freaks» pakket i trynet hver eneste dag. Det er godt å se at normalitet er tilbake, sier den konservative podkasteren Matt Walsh.
«Gener går i arv fra foreldre til avkom, og bestemmer ofte egenskaper som hårfarge, personlighet og til og med øyenfarge.» Når kameraet lander på øynene hennes, som er blå, sier hun: «Jeansene mine er blå.»
Noen koser seg veldig over hva en høyst normal annonsering av et plagg plutselig representerer:



Den canadiske komikeren Nicole Arbour storkoser seg med jeans-reklamene:

Hun skriver:
I love the new Sydney Sweeney ads for American Eagle. Normal hot girls are BACK!
Not porn
Not trans
Not gay
Not obese to make a point
Not wearing a headscarf to be inclusive
Not political
Just a hot girl in jeans.
The world is healing…
Jeg elsker de nye Sydney Sweeney-reklamene for American Eagle. Vanlige, attraktive jenter er TILBAKE! Ikke porno, ikke trans, ikke homofil, ikke overvektig for å bevise et poeng, bruker ikke hijab for å være inkluderende, ikke politisk. Bare en attraktiv jente i jeans. Verden leges.

Calvin Klein burde nok holdt på budskapet fra 1980-tallet. Her med Brooke Shields hvor hun tar på seg jeans mens hun snakker om gener. Et åpenbart ordspill.
I motsetning til alle selskapene som har forsøkt seg på «go woke, go broke», så skyter salget av American Eagle til himmels:

Denne jeans-reklamen markerer et skifte i den feilslåtte woke-markedsføringen.
Kjøp «Fyrsten» av Machiavelli fra Document her!


