Det planlagte salget av to havner ved Panama-kanalen fra det Hongkong-baserte selskapet Hutchison, kontrollert av Hongkong-magnaten Li Ka-shing, til amerikanske BlackRock er nå stoppet etter press fra Beijing. Avtalen var en del av en større avtale som omfatter 43 havneanlegg eid av Hutchison, og den ville innbringe Hutchison 19 milliarder dollar.

Avtalen skapte mye misnøye blant innflytelsesrike personer og medier i Hongkong og Beijing. Li og hans selskap Hutchison ble anklaget for å knele for USA og bøye seg for Trumps trusler om å ta tilbake Panama-kanalen. Hutchison ignorerte Kinas nasjonale interesser. Kina krever patriotisme fra sin private sektor, selv om økonomiske og forretningsmessige interesser blir skadelidende.

Også president Xi Jinping ble irritert, for å si det mildt. Ja, det hevdes at han ble rasende. Hvorfor hadde ikke Hutchison søkt Beijing om tillatelse til å selge? Kinesiske reguleringsbyråer ble bedt om å granske avtalen for eventuelle sikkerhetsbrudd og antitrustbrudd. Var avtalen i strid med Kinas nye sikkerhetslov fra 2020, som krever lojalitet og rapportering til Beijing om kinesisk forretningsvirksomhet i utlandet? Kan man finne noe i avtalen som bryter med Kinas sikkerhetslov, slik at avtalen kan oppheves?

USA overleverte Panama-kanalen til Panama i 1999. Trump hevdet ved sin innsettelse at kanalen nå var kontrollert av Kina, fordi det private Hongkong-baserte selskapet Hutchison eide en havn i hver ende av kanalen.

  • «And we didn’t give it to China, we gave it to Panama, and we’re taking it back», sa Trump.

Amerikanerne likte ikke at Hutchison vant anbudet om å operere havner ved kanalen i konkurranse med amerikanske selskaper. Men i 1997, da Hutchison begynte å drifte havnene, Balboa og Cristobal, var Hongkong i ferd med å bli overlevert fra Storbritannia til Kina, og USA hadde fremdeles kontrollen over Panama-kanalen.

Disse realitetene gjorde at Kinas innflytelse i Panama ikke var så sterk i 1997, selv om amerikanerne allerede da hadde begynt å irritere seg over kinesernes tilstedeværelse der. «Kina var overalt», sa de.

Ca. 4 % av Panamas 4,5 millioner innbyggere er kinesere. Det startet med at kineserne kom som arbeidere for å hjelpe til med å bygge jernbane og kanal. Kineserne var godt ansett hos Panamas elite, og i 2017 svitsjet Panama over fra å anerkjenne Taiwan til å anerkjenne Kina.

I utlandet ble Beijings raseri over avtalen møtt med oppgitthet. The New York Times lurte på hvem som ville investere i Hongkong nå. De skrev i en overskrift:

  • ‘Who Will Come to Invest?’ China’s Attacks on Panama Canal Deal Alarm Hong Kong

Xi Jinpings og andres reaksjon viser at det er et stadig press mot ikke bare statlige, men også private selskaper i Kina om lojalitet til Beijing. Spesielt gjelder dette selskaper i Hongkong. Hongkong ble overlevert til Kina fra Storbritannia i 1997, mot at byen skulle få være forholdsvis selvstyrt i 50 år, til 2047. Det skulle være «ett land, to systemer». Etter massedemonstrasjonene i 2019 ble likevel den nasjonale sikkerhetsloven tvangsinnført i Hongkong 1. juli 2020. Da var det slutt på «ett land, to systemer» – etter bare 23 år!

Men sikkerhetsloven rettet seg mest mot sivilsamfunnet og politisk opposisjon. Private virksomheter var ikke så lett «å fange».

  • Som L. Clifford, et tidligere styremedlem i et medieselskap underlagt NSL (National Security Law), bemerket: «Det er én ting å gå etter Jimmy Lai og Apple Daily, men noe helt annet å gå etter ‘Superman’ KS Li (Li Ka-shing) og hans selskaper, den mest suksessrike internasjonale virksomheten HK noensinne har produsert.»

Er Hutchison i dag en del av «China, Inc. (Incorporated)»? Selskapet er børsnotert på Hongkong-børsen, og til og med Norges Bank Investment Management eier en liten del i selskapet, 1,18 %. Selskapet er annerledes og mer internasjonalt enn andre private selskaper i Kina, men det forhindrer ikke at Beijing presser på for å få det inn under folden, til å bli «China, Inc.».

Nå ser det altså ut til at Beijing har lyktes med det. Det blir spennende å se hva som skjer videre, spesielt i disse tider med krise på verdens børser.

 

https://thediplomat.com/2025/03/amid-panama-port-sale-china-demands-patriotism-from-its-private-sector/

https://thediplomat.com/2025/03/panama-port-deal-puts-hong-kong-businesses-at-a-crossroads/

https://www.politico.com/news/2025/02/01/panama-trump-confrontation-war-00201759

https://www.nytimes.com/2025/03/20/business/trump-panama-canal-china-hong-kong.html

 

 

Kjøp «Den usynlige energikrigen. Fra Kennedy-attentatet til Nord Stream-sabotasjen» av Alf R. Jacobsen her!

Den usynlige energikrigen av Alf R. Jacobsen

 

Kjøp Hans Rustads bok om Trump her! E-boken kan du kjøpe her.

 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.