Klimapolitikken har krevd nok et offer. Denne gang er det 58 ansatte som blir berørt når trevarefabrikken Kebony legger ned produksjonsanlegget på Vold i Skien i slutten av mars. Kebony produserer en spesiell type behandlet treverk med stor motstandskraft mot råte og med lang holdbarhet. Full produksjon vil fortsette fra den belgiske fabrikken. Bedriften har som mål å beholde 10–12 ansatte innen salg og markedsføring i Skien.
Ifølge selskapets nettside er Kebony en ledende global produsent av Dually Modified™ tre, og skulle være en pioner for en tryggere og grønnere global byggebransje etter lanseringen av selskapets tredje årlige bærekraftsrapport. Dessverre har også denne dristige forretningsstrategien møtt muren på grunn av det ledelsen karakteriserer som en «utfordrende markedssituasjon og høye kostnader.»
Klimapolitikk er en industridreper
Ifølge Kebony er bærekraft kjernen i deres oppdrag. Kanskje det ville vært lurere å ha «gammeldags» forsiktighet og overskudd som kjerneverdier? Eller? Økte renter og andre faktorer har nemlig satt byggebransjen i en forferdelig skvis. I et sånt marked vil naturligvis entreprenører velge så billige byggematerialer som forsvarlig og mulig, og dermed havner Kebony i samme myrlandskapet som gipsplateprodusententen Gyproc, som har satset høyt på klima-gipsplater.
Det er ikke før i år at EUs taksonomi slår inn for fullt i norsk økonomi og byggebransje, hvor målet er å tvinge entreprenører til benytte seg av langt dyrere «utslippsfrie» byggematerialer og fossilfrie byggemetoder og maskiner – selv om disse ikke nødvendigvis skiller seg kvalitetsmessig fra billigere alternativer, bortsett altså fra at det slippes ut litt mindre plantenæring underveis. Kanskje.
Etter hvert som taksonomien strammes til, vil entreprenører bli nødt til å kjøpe kostbare «bærekraftige» byggematerialer, noe som naturligvis vil fordyre byggeprosessen av boliger vesentlig, som igjen vil påvirke prisen på boliger og lysten til å nybygge, utvide eller pusse opp. Noe som igjen vil påvirke antall oppdrag byggebransjen får. Nå må de kanskje importere Dually Modified™ treverk fra Belgia – og neppe med elektrisk lastebil.
Politikerne har nemlig ikke brukt et minutt på å tenke konsekvenser og risiko rundt klimapolitikken. Alt er gjort med hastverk, og siden intensjonene er så gode, så kan vel ingenting gå galt?