Den danske regjeringen foreslår at 17-åringer skal kunne kjøre bil alene, i et forsøk på å lette hverdagen for familier.
17-åringene skal kunne kjøre alene fra 5 om morgenen til klokka 20 på kvelden.
Det vil utgjøre en enorm forskjell for dem som bor der avstandene er størst, mener distriktsminister Morten Dahlin (V).
– Det handler om å gi videregående elever muligheten til å kjøre til og fra skole, og gi tømrerlærlingen mulighet til å komme seg til lærlingplassen, men også rekke håndballtreningen etter jobb, sier han.
Siden 2017 har 17-åringer kunnet kjøre bil sammen med en ledsager som er minst 30 år og har hatt førerkort i ti år.
Rådet for trafikksikkerhet er svært skeptisk til å la 17-åringene kjøre alene. De mener det vil føre til at flere blir skadet og dør i trafikken. Organisasjonen viser til økningen i dødsulykker etter at aldersgrensen for å kjøre moped ble satt ned fra 16 til 15 år.
– Vi har full tillit til at ungdommen fint kan håndtere dette, særlig fordi vi også skjerper nulltoleransen for alkoholpåvirket kjøring, sier Dahlin.
Promillegrensen er 0,5 i Danmark, men de første tre årene etter at man har fått førerkort, skal grensen i praksis være null.
Han erkjenner imidlertid at det kan bli flere ulykker.
– Det gjelder uansett om det er sykkel, moped eller bil, sier han.
Trafikkforsker Mette Møller ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) synes forslaget er en dårlig idé.
– Jeg har trafikksikkerhetsbrillene på, og all internasjonal forskning viser at jo yngre man er, jo større risiko er det for å havne i en ulykke, sier hun.
Ingen andre sammenlignbare land tillater at 17-åringer kjører alene, ifølge Møller. Hun viser til Norge, Sverige og Tyskland.
– Det er biologiske faktorer som spiller inn, om hvor velutviklet hjernen er, og hvor god man er til å vurdere konsekvensene av egne handlinger, sier Møller.
(©NTB)