En undersøkelse fra Kongelig norsk båtforbund (KNBF) estimerer at rundt 5000 fritidsbåter senkes ulovlig hvert år i Norge.

De fleste båtene som ender opp som søppel på havbunnen er det ingen som vet hvem eier, skriver TV 2.
Det er nemlig ikke påkrevd å registrere eller å tegne forsikring når man kjøper små fritidsbåter.

– Det gjør det vanskelig å finne ut hvem som er eier og skal bære ansvaret for opprydningen, sier president i KNBF Bjørn Ydse. Han sier det er et problem i hele landet.

Fritidsbåter kan inneholde farlige stoffer som kvikksølv og fluorholdige kjemikalier. Ifølge Økokrim fører båtene både til akutt og langvarig forurensing på havbunnen.

– Det er et paradoks at man kan kjøpe en ganske stor båt og gjøre stor skade på tredjemann og miljø, uten noen forsikring, sier seniorrådgiver i Interkommunal beredskap mot akutt forurensning (UIA) i Bergen Alf Halsen.

Han tror det handler om at folk ikke er klar over hvor mye arbeid det kreves å eie båt.

– Mange er ambisiøse og skal pusse opp en båt de får tak i billig. Så opplever de at det er både er dyrt og krevende å sette den i stand, sier han til kanalen.

(©NTB)

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også