Tide Buss AS vant anbudet om å drive busstrafikken i Hardanger/Voss. Kontrakten har en samlet verdi på 5,2 milliarder kroner, og det skal satses tungt på elbusser.

Anbudet inkluderer rutebusstilbudet i Eidfjord, Etne, Fusa, Kvam, Kvinnherad, Samnanger, Tysnes, Ullensvang, Ulvik og Voss, ifølge Stavanger Aftenblad.

– Dette er en stor dag for Tide og vi gleder oss over å ha vunnet denne kontrakten. Våre røtter i Hardanger/Voss går helt tilbake til 1880 og vi er svært glade for at vi skal få fortsette å kjøre rutebuss i denne regionen. Nåværende kontrakt utløper i juni 2025, og det er viktig for oss at vi lykkes med å gjenvinne våre eksisterende kontrakter, sier Roger Harkestad, konsernsjef i Tide, i en pressemelding.

Over 100 busser drevet av batteri skal innføres, og vil stå for 90 prosent av busstrafikken.

– Tide har de siste årene satset på elektrifisering av busser, både innen rute- og turbusskjøring. Kollektivtransport er i seg selv miljøvennlig, og jeg er stolt over at vi fortsetter å strekke oss mot et enda mer bærekraftig samfunn ved å gå inn i et anbud med en høy andel elbusser, sier Harkestad.

Skandalen i busstrafikken i Oslo denne vinteren har tydeligvis ikke skremt hverken Tide eller oppdragsgiveren Skyss i Hardanger/Voss.

Det er en klagefrist på ti dager før kontrakten vil bli signert.

Les også:

Status for buss­kaoset i Oslo – mens vi ennå har dieselbusser

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.