Scott Sapulpa var en av to sportsreportere som kommenterte en sluttspillkamp i basketball for jenter mellom ungdomsskolene Midwest City High School og Norman High School. New York Post skriver om saken.

Kampen skapte nasjonale overskrifter i 2021, da Norman-laget knelte under nasjonalsangen og en av sportsreporterne kom med en rasistisk tirade mot jentene mens kampen ble direktesendt. Reporteren var Matt Rowan:

– Kneler de? Fukings ni****s. Jeg håper Norman får et spark i ræva. Fu*k dem. Jeg håper de taper når de driver med sånn kneling.

– They’re kneeling? F–king n—-s. I hope Norman gets their ass kicked. F–k them. I hope they lose. They’re gonna kneel like that?, Rowan said as the game was live-streamed.

Etter omtrent 30 sekunder mumlet Rowan (som da ikke var identifisert) noe uforståelig før han fortsatte sin tirade og refererte igjen til spillerne som ni****s.

– After about 30 seconds, the unidentified announcer muttered something indistinguishable before once again using the highly offensive slur, accentuated with profanity, to refer to the student athletes.

Da delstatens største avis, The Oklahoman, rapporterte om hendelsen sa de at det var Scott Sapulpa som kom med de rasistiske uttalelsene.

Sapulpa saksøkte avisen i ettertid for ærekrenkelse og hevdet at han led varig skade og emosjonell ubehag som følge av hendelsen – selv om navnet hans bare var knyttet til artikkelen i mindre enn tre timer.

– He later sued, alleging defamation and infliction of emotional distress, claiming that he suffered lasting damage as a result of the misidentification — even though his name was only attached to the article for less than three hours.

Mandag ble en jury enig med ham og beordret Gannett, som eier The Oklahoman til å betale 5 millioner dollar i faktiske skader og ytterligere 20 millioner dollar i oppreisning.

Advokat Michael Barkett sa at han håpet at kjennelsen ville rette opp ryktet til Scott. I retten argumenterte han at saken ville danne presedens for andre aviser:

– Hele kulturen deres, som vi har sett i dette tilfellet, er profitt over mennesker, sa Barkett. Deres makt er det som gjør dem blinde fra å fortelle sannheten. De tror de kan slippe unna med det.

– Their entire culture, we’ve seen in this case, is profits over people, Barkett said. Their power is what blinds them from telling the truth. They think they can get away with it.

Advokaten til Gannett sa at selskapet innså at det gjorde feil og  tok raskt ned navnet til Sapulpa. Han hevdet at å tildele Sapulpa et så høyt beløp ville skade de mindre lokalavisene selskapet eier.

Over 11 000 mennesker jobber for Gannet og når de blir straffet, blir også alle redaktører i småbyavisene straffet, sa han.

The Oklahoman publiserte artikkelen rundt klokken 11 dagen etter kampen. Litt senere identifiserte de feilaktig Sapulpa som mannen som kom med rasistiske uttalelser.

To og en halv time senere ble navnet hans fjernet.

Rowan innrømmet da at det var ham, og han ble navngitt i artikkelen klokken 17.35. Han hevdet senere at han kom med kommentarene fordi han er diabetiker.

Likevel hevdet Sapulpas advokater at som et resultat av den feilaktige identifiseringen ble han satt i administrativ permisjon, kontrakten hans ble ikke fornyet, hans private virksomhet mistet nesten alle klientene, han mottok drapstrusler og han tapte både personlige og profesjonelle forhold.

– Still, Sapulpa’s attorneys claimed that as a result of the wrongful identification, he was placed on administrative leave, his teaching contract was not renewed, his private business lost nearly all of its clients, he received death threats and lost personal and professional relationships.

Gannett sa at de ville anke dommen.

The Oklahoman skriver om saken og siterer en av advokatene som sa at Scott Sapulpa var en gang en respektert lærer og trener, men fikk utallige trusler, hatanrop og meldinger etter at historien ble publisert og plukket opp av andre medier.

I kommentarfeltene ser det ut til at flertallet er på Scott Sapulpa sin side. Bonnie skriver:

DETTE bør være en vekker til alle våre medier. Vi kommer ikke til å godta det lenger.

En annen person skriver:

De har et ansvar for å rapportere nøyaktig, selv om det ikke har skjedd hos de fleste nyhetsorganisasjoner på flere år. Jeg synes imidlertid utbetalingen var litt ekstrem.

Skjermdump Yahoo News.

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone her!”

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.