Illustrasjonsfoto: Ritzau/NTB

Et pakkepostselskap i Storbritannia måtte skru av sin KI-drevne chatterobot da en bruker fikk den til å skrive dikt om selskapets elendige kundeservice.

De fleste nettbrukere har møtt på selskapers såkalte chat-roboter, som er installert for å automatisere kontakten med kundene.

Dette gjør kundeservicen både enklere og billigere for selskapene, men som regel dårligere og ofte temmelig irriterende for kundene. Derfor er disse robotene ikke alltid så populære.

Typiske selskaper som benytter slikt, er banker, forsikringsselskaper, teleselskaper, serviceavdelinger hos leverandører av IT-utstyr, TV-kanaler osv. Dette skal erstatte menneskelig kundeservice.

Mange kunder opplever å «stange hodet i veggen» når de møter en slik i sitt forsøk på å få hjelp med noe.

Nå fikk et britisk selskap selv erfare at slik teknologi ikke nødvendigvis er noen velsignelse for dem selv.

En oppgitt kunde gitt rett og slett inn og fikk roboten (kalt DPD) til å skrive dikt om den dårlige chatrobot-tjenesten og den elendige servicen fra selskapet, og oppfordret den også til å banne.

– Det var en gang en chatbot med navn DPD, som var ubrukelig til å gi hjelp, skrev så roboten, blant annet.

NTB-Reuters melder om saken.

Roboten var nå godt i gang, og begynte å sende ut negativt ladede meldinger til kunden:

– DPD var bortkastet tid, en kundes verste mareritt. En dag ble DPD endelig skrudd av og alle frydet seg. Endelig kunne de få den hjelpen de trengte, fra en ekte person som visste hva de drev med, fortsatte roboten.

Kunden la ut samtalen med chatteroboten på X/Twitter torsdag, og innlegget har blitt sett over 1 million ganger.

Selskapet DPD sier at de har brukt en KI-drevet chatterobot i flere år uten problemer, men at det hadde oppstått en feil etter en systemoppdatering.

Nå har man måttet gi den uregjerlige roboten «sparken» inntil videre, og det er trolig igjen satt inn levende mennesker til å bevare henvendelener fra kunder inntil videre.

– KI-funksjonen er deaktivert og blir oppdatert, sier selskapet i en uttalelse.

Det opplyses ikke når og om en ny robot-løsning kan være på plass, og hvordan den vil skille seg fra sin «lite selskapslojale»  forgjenger.

Les også: 

Kunstig intelligens fører til stengt internett under eksamen på videregående

Støtt Document:

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.